11 stycznia 2024 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie ma się zająć uchwałą o strefie czystego transportu. Na przyjęte przez krakowskich radnych przepisy poskarżyli się m.in. wojewoda małopolski Łukasz Kmita i stowarzyszenie Ordo Iuris. Gotowy jest również obywatelski projekt uchwały likwidujący SCT, a coraz więcej radnych mówi o łagodzeniu przepisów.

Strefa czystego transportu ma zacząć obowiązywać na terenie całego miasta już od lipca przyszłego roku. Na początek obejmie jednak niewielką liczbę pojazdów. Jak szacuje krakowski magistrat, będzie to jedynie kilkanaście tysięcy najstarszych samochodów. W Krakowie jest w tej chwili zarejestrowanych ok. 500 tys. pojazdów. Dodatkowo do miasta wjeżdża każdej doby ok. 200 tys. pojazdów.

Od 1 lipca 2024 r. po Krakowie będą mogły się poruszać pojazdy benzynowe, które będą spełniały minimum normę Euro 1 (rok produkcji minimum 1992) i samochody z silnikiem Diesla z normą przynajmniej Euro 2 (rok produkcji minimum 1996). Inaczej jest w przypadku aut osobowych, które zostały kupione po 1 marca 2023 r. Takie pojazdy muszą już spełniać wyższe wymogi: w przypadku samochodów benzynowych będą to pojazdy z normą Euro 3 (rok produkcji minimum 2000), a w przypadku samochodów z silnikiem Diesla – z normą Euro 5 (rok produkcji minimum 2010).

icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. 
 
Paula Skalnicka poleca
Podobne artykuły
Więcej
    Komentarze
    Trolle konfederaści opanowali wszystkie internetowe fora pod artykułami o tym temacie.

    Strefa powinna pójść do zaostrzenia.

    Jeśli chodzi o diesle, to powinien być całkowity zakaz, bo wpuszczanie tych trucicieli do miasta to nieporozumienie. Przecież diesle nie nadają się do miast, tylko na długie trasy.
    @pawel.
    No szczególnie autobusy von z miasta przecież to diesle xd skąd się biorą tacy eksperci
    już oceniałe(a)ś
    8
    11
    @pawel.
    Używaj mózgu to boli ale warto!
    Zadaj sobie odrobinę wysiłku i pomyśl czy opłaca się skórka za wyprawkę?
    Zamieszanie i koszty związane z SCT i efekty (a właściwie ich brak).

    Popatrz jaki jest katalog wykluczeń - głównie to właśnie te pojazdy, które zostały wykluczone smrodzą sadzą i innymi syfami typu CO, pyły.
    już oceniałe(a)ś
    5
    12
    @pawel.
    Konfederacja akurat nabija sobie na tym sporo punktów i to tylko świadczy o ich sprawczosci politycznej. Moje głosy dostaną, do rady miasta, do sejmiku wojewodzkiego, na prezydenta miasta w I i II turze. Komuś nie pasuje że w mieście powietrze nie jest idealne powinien zacząć OD SIEBIE - wynieść się na wieś i dojeżdżać autobusem do roboty, albo zmienić pracę i wziąć kredyt. Innymi słowy - wypie...ć.
    już oceniałe(a)ś
    2
    7
    To samo było z zakazem palenia w piecach !!!
    już oceniałe(a)ś
    15
    1
    Precz ręce od naszych aut? To ja mówię: precz od naszych płuc!
    @wojtex
    Ręce to precz od naszych kieszeni przed wszystkim. Nie stać nas na nowe auta, jeździmy tym co mamy. Nie podoba się to nie ma obowiązku mieszkania w Krakowie, a chcecie żeby inni zmieniali auta to im za to zapłaćcie rekompensaty finansowe, tak jak płaciliście tym którzy mieli stare piece.
    już oceniałe(a)ś
    7
    6
    Właśnie dlatego boję się pana Gibały. Kraków nie ma innego wyjścia - należy najszybciej radykalnie ograniczyć ruch samochodowy w mieście. Miasto stanęło i jego mieszkańcy nawet w awaryjnych sytuacjach nie mogą poruszać się samochodem, bo miasto zatykają osoby przyjeżdżające tu codziennie do pracy.
    @qmpl
    To skutek dewastacji układu komunikacyjnego z ostatnich lat. Od lat drogi są zwężane, wprowadzane są szykany dla kierowców, sztucznie ograniczana jest przepustowość, a potem osoby które są za to odpowiedzialne krzyczą że trzeba ograniczyć ruch bo są korki. Na szczęście za kilka miesięcy wybory i będziemy mogli rozliczyć nieudaczników za to odpowiedzialnych.
    już oceniałe(a)ś
    6
    9
    @qmpl
    > należy najszybciej radykalnie ograniczyć ruch samochodowy w mieście. Miasto stanęło
    No stanęło, bo dwupasmowe arterie stały się jednopasmowe. Wszyscy stoją w korkach, na włączonych silnikach oczywiście...
    już oceniałe(a)ś
    2
    2
    A nie łatwiej po prostu badać spaliny tych aut w czasie corocznego przeglądu i nie dawać im pieczątki do dowodu?
    @there.there
    Nie, bo nie da się w ten sposób robić akcji "społecznych", na których można windować swoją pozycję. Nie da się też w ten sposób doić kasy na działania proeko.... bla, bla, bla.
    To byłoby zbyt proste a co za tym idzie niedochodowe dla "aktywistów" i tych, którzy faktycznie stoją za tym aktywizmem.
    już oceniałe(a)ś
    1
    2
    Próba blokowania obywatelskiego projektu uchwały metodami znanymi z putinowskiej Rosji jest zamachem na demokrację. Pokazuje że Rada Miasta jest opanowana przez ludzi o mentalności komuchów. Najwyraźniej niektórzy radni zapomnieli że zostali wybrani aby służyć mieszkańcom a nie knuć na ich szkodę. Za kilka miesięcy wybory samorządowe, mieszkańcy mają szansę pozbyć się pozbyć się wszystkich szkodników którzy nie dorośli funkcji którą sprawiają. Polacy powiedzieli nie totalitarnej władzy PiS, czas aby mieszkańcy Krakowa powiedzieli to samo władzom Krakowa. To samo dotyczy KAS który w porozumieniu z totalitarną władzą działa na szkodę mieszkańców.
    @A350
    Tak to się skończy. Betonowy car Majchrowski już zrezygnował z kandydowania, bo ma 9,79% poparcia i brak szans nawet na II turę. Teraz pora na jego radnych. Wszyscy won na księżyc, a zapanuje normalność.
    już oceniałe(a)ś
    5
    1
    Mam diesla do jeżdżenia w trasy, gdzie żaden ekobenzyniaczek się nie sprawdzi. Na remonty silników co 50 tyś km mnie nie stać, a rocznie robię ponad połowę tego. Jak mam dojechać do swojego garażu, który znajduje się 1km wgłąb Krakowa licząc od jego granicy? Mam trzymać auto w krzakach pod miastem, bo parkingów P+R nie ma (a te co są obejmuje strefa) i codziennie dojeżdżać tam autobusem z kilkaset kg ładunku na plecach? A może rowerem cargo w deszczu, śniegu czy mrozie? Ktoś tu ku... kpi albo o drogę pyta. W tym roku rozliczam podatek na wsi pod miastem gdzie mam działeczkę, a ramach zorganizowanej akcji #GłosujęPortfelem. A w kwietniu 2024 głosuje na radnego i prezydenta z Konfederacji. I powieka mi nie mrugnie, mimo że a parlamentarnych poparłem PO. W ogóle szkoda ze Konfa nie wejdzie do rządu Tuska i nie będzie walczyć z tymi ekoterroryzmami. Ustawa o elektromobilności jest do zmiany. Należy wprowadzić ograniczenie obszarowe dla SCT do centrów miast o zwartej zabudowie i wyłączyć z ograniczeń auta mieszkańców tej strefy, które posiadali do dnia wejścia jej w życie. Podsumowując, strefy czystego transportu - NIE.
    już oceniałe(a)ś
    11
    13
    Przecież ta strefa jest niezbędna! Nie mam gdzie parkować swoim Audi Q7, jak nie usuniemy z centrum miasta tych bieda samochodów to nigdy nie będzie luźniej. Wszystkim opłaca się wyrzucić biedaszroty z centrum!
    @mpppppp
    To jest realny powód wprowadzenia stref, a nie jakaś srekologia.
    już oceniałe(a)ś
    4
    3