Archiwum Narodowe w Krakowie
1 z 22
Tramwaj pod Wawelem
Wawel, widok ogólny od strony ulicy Św. Gertrudy (strona południowa). Z prawej strony widoczne tory tramwaju konnego wąskotorowego, 1899 r., (Archiwum Narodowe w Krakowie, Zbiór widokówek, sygn. C-II-146).
Archiwum Narodowe w Krakowie
2 z 22
Na Karmelickiej
Tory tramwajowe na ul. Karmelickiej, przed domem nr 18, prowadzące do Parku Krakowskiego. Fot. nieznany, 1907 r. (Archiwum Narodowe w Krakowie, Zbiór fotograficzny, sygn. A-III-689).
Archiwum Narodowe w Krakowie
3 z 22
Tramwajem przez ul. Grodzką
Tory tramwajowe prowadzące przez ul. Grodzką, Fot. F. Kelin, 1908 r. (Archiwum Narodowe w Krakowie, Zbiór fotograficzny, sygn. A-IV-741).
Archiwum Narodowe w Krakowie
4 z 22
W zajezdni na Św, Wawrzyńca
Zajezdnia tramwajowa przy ul. św. Wawrzyńca. Fot. nieznany, pocz. XX w. (Archiwum Narodowe w Krakowie, Zbiór fotograficzny, sygn. A-IV-463).
Archiwum Narodowe w Krakowie
5 z 22
Roboty na torach
Asfaltowanie międzytorza przy ul. Basztowej. Fot. nieznany, lata ok. 1911-1912 (Archiwum Narodowe w Krakowie, Zbiór fotograficzny, sygn. A-IV -1238).
Archiwum Narodowe w Krakowie
6 z 22
Tor na Floriańskiej
Wlot ulicy Floriańskiej z dwoma torowiskami tramwaju wąskotorowego. Fot. nieznany, ok. 1913 r. (Archiwum Narodowe w Krakowie, Zbiór fotograficzny, sygn. A-II-599).
Archiwum Narodowe w Krakowie
7 z 22
W stronę Szewskiej
Rynek Główny w Krakowie. Za Wieżą Ratuszową po prawej stronie widoczne torowiska prowadzące przez ul. Szewską. Fot. nieznany, ok. 1913 r. (Archiwum Narodowe w Krakowie, Zbiór szklanych klisz fotograficznych, sygn. 29/1588/44).
Archiwum Narodowe w Krakowie
8 z 22
Przystanek pod Adasiem
Przystanek tramwajowy na Rynku Głównym w Krakowie, pod pomnikiem Adam Mickiewicza. Fot. A. Pawlikowski, ok. 1914 r. (Archiwum Narodowe w Krakowie, Zbiór fotograficzny, sygn. A-IV-967).
Archiwum Narodowe w Krakowie
9 z 22
Tramwaj na Rynku
Panorama Rynku z Kościołem Mariackim. Z lewej strony widoczny tramwaj wąskotorowy, ikonografia z pocz. XX w. (Archiwum Narodowe w Krakowie, Zbiór tek fotograficznych i ikonograficznych, sygn. MI 26-3).
Archiwum Narodowe w Krakowie
10 z 22
Przez Basztową
Tramwaj przy ul. Basztowej, ok. 1915 r. (Archiwum Narodowe w Krakowie, Zbiór widokówek, sygn. C-V-288).
Archiwum Narodowe w Krakowie
11 z 22
Wielki Kraków
Sieć tramwajowa Wielkiego Krakowa, z zaznaczeniem linii sieci wąskotorowej i sieci szerokotorowej. Początek XX w. (Archiwum Narodowe w Krakowie, Tramwaje krakowskie, 29/99/7).
Archiwum Narodowe w Krakowie
12 z 22
Na Franciszkańskiej
Tramwaj przejeżdżający przez ul. Franciszkańską, fot. nieznany ok. 1913 r. (Archiwum Narodowe w Krakowie, Zbiór tek fotograficznych i ikonograficznych, sygn. MI 7-1).
Archiwum Narodowe w Krakowie
13 z 22
Marszałek, Naczelnik i tory
Rynek Główny w Krakowie. U podnóża podestu, na którym stoi Marszałek Józef Piłsudski, znajduje się płyta upamiętniająca przysięgę Tadeusza Kościuszki oraz tory tramwajowe. 19 października 1919 r. (Archiwum Narodowe w Krakowie, Zbiór tek fotograficznych i ikonograficznych, sygn. MI 20-33).
Archiwum Narodowe w Krakowie
14 z 22
Plan sieci tramwajowej
Plan sieci tramwajowej Krakowa, z uwzględnieniem przyszłego rozwoju miasta. Lata 20. XX w. (Archiwum Narodowe w Krakowie, sygn. 29/663/135).
Archiwum Narodowe w Krakowie
15 z 22
Na Rakowickiej
Tramwaj na ul. Rakowickiej. Fot. nieznany, 1914 r. (Archiwum Narodowe w Krakowie, Zbiór fotograficzny, sygn. A II 338).
Archiwum Narodowe w Krakowie
16 z 22
Tramwajowe sprawozdanie
Fragmenty 'Sprawozdania rachunkowego Krakowskiej Spółki Tramwajowej za 1901 rok' (która wówczas była przedsiębiorstwem dochodowym). Kraków 1902 r. (Archiwum Narodowe w Krakowie, Tramwaje krakowskie, sygn. 29/99/1).
Archiwum Narodowe w Krakowie
17 z 22
Tramwajowe sprawozdanie - cd
Fragmenty 'Sprawozdania rachunkowego Krakowskiej Spółki Tramwajowej za 1901 rok' (która wówczas była przedsiębiorstwem dochodowym). Kraków 1902 r. (Archiwum Narodowe w Krakowie, Tramwaje krakowskie, sygn. 29/99/1).
Archiwum Narodowe w Krakowie
18 z 22
Tramwajowe sprawozdanie - cd
Fragmenty 'Sprawozdania rachunkowego Krakowskiej Spółki Tramwajowej za 1901 rok' (która wówczas była przedsiębiorstwem dochodowym). Kraków 1902 r. (Archiwum Narodowe w Krakowie, Tramwaje krakowskie, sygn. 29/99/1).
Archiwum Narodowe w Krakowie
19 z 22
Tramwajowe sprawozdanie - cd
Fragmenty 'Sprawozdania rachunkowego Krakowskiej Spółki Tramwajowej za 1901 rok' (która wówczas była przedsiębiorstwem dochodowym). Kraków 1902 r. (Archiwum Narodowe w Krakowie, Tramwaje krakowskie, sygn. 29/99/1).
Archiwum Narodowe w Krakowie
20 z 22
Tramwajowe sprawozdanie - cd
Fragmenty 'Sprawozdania rachunkowego Krakowskiej Spółki Tramwajowej za 1901 rok' (która wówczas była przedsiębiorstwem dochodowym). Kraków 1902 r. (Archiwum Narodowe w Krakowie, Tramwaje krakowskie, sygn. 29/99/1).
Archiwum Narodowe w Krakowie
21 z 22
Tramwajowe sprawozdanie - cd
Fragmenty 'Sprawozdania rachunkowego Krakowskiej Spółki Tramwajowej za 1901 rok' (która wówczas była przedsiębiorstwem dochodowym). Kraków 1902 r. (Archiwum Narodowe w Krakowie, Tramwaje krakowskie, sygn. 29/99/1).
Archiwum Narodowe w Krakowie
22 z 22
Spotkania w Archiwum Narodowym w Krakowie
Skąd Kraków czerpał wodę do picia i którędy odprowadzał nieczystości? Opowie o tym Konrad Myślik podczas prelekcji pt. 'Woda do picia, czyli wodociągi'. Spotkanie odbędzie się w piątek 12 października o godz. 17.30, w czytelni Archiwum Narodowego w Krakowie przy ul. Siennej 16 (z sieni na prawo). Wstęp wolny.
Będzie mowa m.in. o budowie zespołu wodociągów miejskich na Bielanach, ale także wielu innych miejskich ciekawostkach. Wszystko to zobaczymy na fotografiach i planach, wyszperanych w bogatych zbiorach krakowskiego archiwum.
Więcej informacji: ank.gov.pl
Wszystkie komentarze
3 - Nad torami w ul. Grodzkiej nie widać sieci trakcyjnej (a zdjęcie jest ostre i nieretuszowane), więc nie może to być rok 1908, bo linia została zelektryfikowana na wiosnę 1901.
4 - Datowanie na "początek XX wieku" jest dość nieprecyzyjne. Linia nr 5 na trasie Salwator - III Most została uruchomiona w styczniu 1913 (więc w sumie nawet nie taki to i początek ;-)
9 - Tym bardziej "początek XX wieku" nie pasuje tutaj, bo zaparkowany na płycie rynku samochód (u dołu zdjęcia po prawej) pochodzi ewidentnie co najmniej z końca lat dwudziestych.
11 - Podobna uwaga; sądząc ze stanu linii, mapa przedstawia stan z ok. połowy 1913.
13 - Skoro zdjęcie pochodzi z października 1919, to przedstawionego nań Piłsudskiego nie powinno się określać jako marszałka, gdyż ten stopień otrzymał dopiero w równo 5 miesięcy potem.
Pozdrawiam i czekam niecierpliwe na następne zestawy :-)