Narodowe Archiwum Cyfrowe
1 z 31
Gotowy do odlotu
1929. Lotnisko cywilne w Krakowie - samolot pasażerski typu Fokker F VII przed startem do Warszawy. Ładowanie bagaży.
Zdjęcie z Narodowego Archiwum Cyfrowego
Lotnisko i muzeum lotnictwa
Na części terenu zajmowanego niegdyś przez lotnisko Rakowice obecnie znajduje się Muzeum Lotnictwa Polskiego (www.muzeumlotnictwa.pl).
Historia krakowskiego lotniska sięga roku 1912 - założone zostało dla potrzeb lotnictwa Austro-Węgier. W 1917 roku stało się jednym z punktów etapowych pierwszej w Europie regularnej pocztowej linii lotniczej, łączącej Wiedeń z Kijowem i Odessą. Baza lotnicza przeszła potem pod komendę polskich władz wojskowych, stając się pierwszym lotniskiem niepodległej Polski. Powstała tu także pierwsza na ziemiach polskich jednostka lotnicza - 1 Eskadra Bojowa. W okresie wojny polsko-bolszewickiej działała tutaj I Niższa Szkoła Pilotów, a w 1921 roku w oparciu o istniejące zaplecze techniczne zorganizowano 2 Pułk Lotniczy.
W połowie lat 20-tych decyzją władz wojskowych lotnisko został rozbudowane - Rakowice stały się drugim co do wielkości lotniskiem w Polsce. 18 lipca 1923 roku uruchomiono tu Cywilną Stację Lotniczą Kraków.
We wrześniu 1939 roku lotnisko było kilkakrotnie bombardowane przez niemieckie bombowce. Podczas okupacji niemieckiej wykorzystywała ją Luftwaffe. W styczniu 1945 roku lotnisko zajęli Rosjanie, przekazali je później polskim władzom wojskowym. W 1963 roku lotnisko Rakowice-Czyżyny zostało zlikwidowane.
Narodowe Archiwum Cyfrowe
2 z 31
Łączność radiowa
Marzec 1931. Radiostacja odbiorcza na lotnisku w Rakowicach.
Zdjęcie z Narodowego Archiwum Cyfrowego
Ilustrowany Kuryer Codzienny z 16 marca 1931 roku informuje:
Ilustrowany Kuryer Codzienny
Narodowe Archiwum Cyfrowe
3 z 31
Mapa pogodowa
Marzec 1931. Mapa pogody na lotnisku cywilnym
Zdjęcie z Narodowego Archiwum Cyfrowego
Ilustrowany Kuryer Codzienny z 20 maja 1936 informuje:
Ilustrowany Kuryer Codzienny
Narodowe Archiwum Cyfrowe
4 z 31
Na lotnisku
Wrzesień 1929. Samoloty Potez XV z 2 Pułku Lotniczego w Krakowie na lotnisku w Rakowicach.
Zdjęcie z Narodowego Archiwum Cyfrowego
Loty ćwiczebne nie zawsze kończyły się pomyślnie. Ilustrowany Kurjer Codzienny z 8 marca 1931 r. donosił o tragicznej katastrofie:
Ilustrowany Kuryer Codzienny
Narodowe Archiwum Cyfrowe
5 z 31
Narodowe Archiwum Cyfrowe
6 z 31
Przed hangarem
Maj 1933. Stanisław Mróz (z prawej) w towarzystwie nierozpoznanych osób na krakowskim lotnisku, przed hangarem.
Zdjęcie z Narodowego Archiwum Cyfrowego
Na lotnisku Aeroklubu rozgrywane były zawody lotnicze, Ilustrowany Kuryer Codzienny z czerwca 1936 roku donosił:
Ilustrowany Kuryer Codzienny
Ilustrowany Kuryer Codzienny
Narodowe Archiwum Cyfrowe
7 z 31
Transport chorej samolotem
Sierpień 1933. Wojskowe samoloty sanitarne Hanriot z 2 Pułku Lotniczego w Krakowie
Zdjęcie z Narodowego Archiwum Cyfrowego
Ilustrowany Kuryer Codzienny z 2 marca 1931 roku prócz zapowiedzi bicia rekordu donosił także m.in. o transporcie chorej samolotem sanitarnym do Krakowa:
Ilustrowany Kuryer Codzienny
Narodowe Archiwum Cyfrowe
8 z 31
Sanitarny Hanriot
Wojskowy samolot sanitarny Hanriot z 2 Pułku Lotniczego w Krakowie przed pierwszym transportem chorego na lotnisku. Przy samolocie widoczni m.in. por. Aleksander Kaczmarczyk (wsiada do samolotu), kpt. lekarz Kazimierz Michalik (1 z prawej) , płk lekarz Bolesław Korolewicz (2 z prawej).
Zdjęcie z Narodowego Archiwum Cyfrowego
Narodowe Archiwum Cyfrowe
9 z 31
Hanriot i lekarz
1927. Wojskowy samolot sanitarny Hanriot z 2 Pułku Lotniczego w Krakowie na lotnisku. Obok samolotu stoi kpt. lekarz Kazimierz Michalik.
Zdjęcie z Narodowego Archiwum Cyfrowego
Narodowe Archiwum Cyfrowe
10 z 31
DKD V gotowy do lotu
1928. Awionetka DKD V na lotnisku rakowickim w Krakowie podczas przygotowań do próbnego lotu
Zdjęcie z Narodowego Archiwum Cyfrowego
Technika wciąż szła do przodu - 7 maja 1936 roku Ilustrowany Kuryer Codzienny donosił:
Ilustrowany Kuryer Codzienny
Narodowe Archiwum Cyfrowe
11 z 31
Próbny lot
Rok 1928. Awionetka DKD V na lotnisku rakowickim w Krakowie podczas przygotowań do próbnego lotu. Obok: DKD III. Stanisław Działowski, por. pilot Aleksander Kaczmarczyk, mjr dr Kazimierz Michalik (naczelny lekarz pułku) oraz Mieczysław Działowski.
Zdjęcie z Narodowego Archiwum Cyfrowego
Narodowe Archiwum Cyfrowe
12 z 31
Junkersy na lotnisku
1929. Lotnisko cywilne w Krakowie, na nim samoloty Junkers F-13. Na kadłubach znak PLL AEROLOT, znaki boczne m.in. P-PALE, P-PALO, P-PALG
Zdjęcie z Narodowego Archiwum Cyfrowego
Narodowe Archiwum Cyfrowe
13 z 31
Odlot na zlot
Sierpień 1930. Odlot polskiej ekipy na Międzynarodowy Meeting Lotniczy w Brnie. Samolot łącznikowy PZL Ł-2 (nr rej. SP-ADN) na lotnisku w Krakowie.
Zdjęcie z Narodowego Archiwum Cyfrowego
Krakowskie lotnisko też było miejscem rozgrywania zawodów lotniczych - o czym informowało Ilustrowany Kuryer Codzienny z czerwca 1936 roku:
Ilustrowany Kuryer Codzienny
Ilustrowany Kuryer Codzienny
Narodowe Archiwum Cyfrowe
14 z 31
Zawody lotnicze i modelarskie
Sierpień 1932. Międzynarodowe Zawody Samolotów Turystycznych (Challenge 1932) (Czyżyny k/Krakowa). Prezes Aeroklubu Krakowskiego główny komisarz sportowy etapu Challenge 1932 w Krakowie Aleksander Bobkowski (stoi na prawo od mikrofonu) i wiceprezes Aeroklubu Krakowskiego zastępca głównego komisarza sportowego etapu Challenge 1932 w Krakowie dr. Tadeusz Spitzer (z lornetką) podczas zawodów na lotnisku.
Zdjęcie z Narodowego Archiwum Cyfrowego
Na lotnisku odbywały się także m.in. zawody modeli latających, o czym donosił Ilustrowany Kuryer Codzienny z dn. 28 maja 1936 roku:
Ilustrowany Kuryer Codzienny
Narodowe Archiwum Cyfrowe
15 z 31
Aeroklub Akademicki
Czerwiec 1929. Chrzest pięciu awionetek Aeroklubu Akademickiego w Krakowie, na lotnisku rakowickim. Widoczny m.in. konsul Czechosłowacji w Krakowie Antonin Maixner.
Zdjęcie z Narodowego Archiwum Cyfrowego
Aeroklub Krakowski (www.aeroklubkrakowski.pl):
15 grudnia 1927 roku na Zamku Królewskim w Warszawie powołano oficjalnie Aeroklub Rzeczpospolitej Polskiej. Wkrótce potem z inicjatywy studentów powstawały kolejne aerokluby - pierwszy ?Aeroklub Akademicki? w Warszawie, a następnie w Krakowie. Ten drugi powołany został w lokalu Stowarzyszenia Studentów Akademii Górniczej w Krakowie przy ulicy Retoryka 1, 30 stycznia 1928 roku. Inicjatorem jego powołania i pierwszym prezesem został por. pil. dr Tadeusz Halewski. Początkowo aeroklub miał dwie sekcje: ogólną, której zadaniem było propagowanie i upowszechnianie wiedzy oraz techniczną, która prowadziła szkolenia praktyczne.
Wokół Aeroklubu skupiło się liczne grono młodzieży, nie tylko akademickiej. W pierwszym roku zorganizowano dwa kursy teoretyczne dla 60 osób i jeden pilotażowy dla 8 osób.
W 1928 roku Aeroklub był gospodarzem pierwszego zjazdu delegatów aeroklubów akademickich. Od 1 października 1929 roku koronną własną imprezą samolotową był Lot Południowo-Zachodniej Polski ? od roku 1934 ? im. Franciszka Żwirki, trzykrotnego zwycięzcy tej imprezy. W 1931 roku Kraków był organizatorem I Kongresu Lotniczego, na którym omawiano założenia rozwojowe lotnictwa sportowego. W Aeroklubie dokonano reorganizacji, zmieniono Statut i nazwę na ?Aeroklub Krakowski?. Pięciolecie Aeroklubu uczczono organizacją II Kongresu Lotniczego. Rok później członkowie aeroklubu ? Jerzy Bajan i Gustaw Pokrzywka, wygrali IV Challenge 1934 w Warszawie. Krakowscy lotnicy startowali z powodzeniem w wielu zawodach krajowych i zagranicznych: samolotowych, szybowcowych, balonowych i modelarskich.
Kolejnym etapem działalności wychowawczej było utworzenie Harcerskiej Eskadry Lotniczej im. mjr. Idzikowskiego przy aeroklubie w Krakowie oraz plutonu tej eskadry w Zakopanem.
Wiosną 1938 roku odbył się w Krakowie teoretyczny kurs pilotażu szybowcowego dla nowych członków. Latem tego roku odbyło się praktyczne szkolenie pilotów szybowcowych w Szkole Szybowcowej Krakowskiego Okręgu Wojewódzkiego LOPP w Bodzowie.
Narodowe Archiwum Cyfrowe
16 z 31
Harcerska eskadra
Maj 1937. Utworzenie harcerskiej eskadry lotniczej w Krakowie. Drużyny harcerskie ustawione do powitania, z lewej widoczna część hangaru Aeroklubu Krakowskiego.
Zdjęcie z Narodowego Archiwum Cyfrowego
Harcerskie pismo Na Tropie w nr 11 z 1937 roku pisało m.in. o pierwszym święcie krakowskiej eskadry:
Na Tropie
Narodowe Archiwum Cyfrowe
17 z 31
Cykliści i lotnicy
Utworzenie harcerskiej eskadry lotniczej w Krakowie. Sekcja cyklistów przed hangarem Aeroklubu Krakowskiego na lotnisku Rakowickim.
Zdjęcie z Narodowego Archiwum Cyfrowego
Narodowe Archiwum Cyfrowe
18 z 31
Przed hangarem
Maj 1937. Utworzenie harcerskiej eskadry lotniczej w Krakowie. Metropolita krakowski arcybiskup Adam Sapieha dokonuje poświęcenia sprzętu przed hangarem Aeroklubu Krakowskiego na lotnisku w Rakowicach. M.in.: dowódca 2 pułku lotniczego płk Edward Lewandowski (2. z prawej) i dowódca 6 Dywizji Piechoty w Krakowie gen. bryg. Bernard Mond (3. z prawej).
Zdjęcie z Narodowego Archiwum Cyfrowego
Narodowe Archiwum Cyfrowe
19 z 31
Wrona leci
Maj 1937. Utworzenie harcerskiej eskadry lotniczej w Krakowie. Szybowiec szkolny Wrona w locie nad lotniskiem Rakowickim.
Zdjęcie z Narodowego Archiwum Cyfrowego
Nowinki lotnicze. Ilustrowany Kuryer Codzienny z 7 maja 1936 roku donosił:
Ilustrowany Kuryer Codzienny
Narodowe Archiwum Cyfrowe
20 z 31
Narodowe Archiwum Cyfrowe
21 z 31
Harcerze szybują
Maj 1937. Goście oglądają harcerskie szybowce WWS-1 Salamandra.
Zdjęcie z Narodowego Archiwum Cyfrowego
Harcerskie pismo Na Tropie w nr 14 z 1937 roku donosi o szkoleniach krakowskich harcerzy w szybownictwie
Na Tropie
Narodowe Archiwum Cyfrowe
22 z 31
Awionetki przysposobienie wojskowego
Czerwiec 1931. Poświęcenie awionetek Kolejowego Przysposobienia Wojskowego w Krakowie, na rakowickim lotnisku. Wśród obecnych: m.in. minister komunikacji Alfons Kuhn, prezes Syndykatu Dziennikarzy Polskich Józef Flach, prezydent Krakowa Mieczysław Kaplicki.
Zdjęcie z Narodowego Archiwum Cyfrowego
Ilustrowany Kuryer Codzienny, 7 marca 1931 donosił o wyczynach polskich pilotów z Warszawy:
Narodowe Archiwum Cyfrowe
23 z 31
Balon Kraków
27 września 1931. V Krajowe Zawody Balonów Wolnych o Puchar im. płk. Aleksandra Wańkowicza w Warszawie. Balony przed startem na mokotowskim lotnisku - na przodzie widoczny balon Kraków.
Zdjęcie z Narodowego Archiwum Cyfrowego
Balon Kraków pojawił się m.in. podczas VII Lotu Polski Południowo - Zachodniej (zakończonego zwycięstwem pilotów krakowskich). Balon ze względu na burzę lądował pod Igołomią. Tam - jak donosi gazeta - nadano pocztę balonową:
Ilustrowany Kuryer Codzienny
Narodowe Archiwum Cyfrowe
24 z 31
Lotnik Costes z wizytą
Maj 1931. Wizyta francuskiego lotnika Dieudonné Costesa (na pierwszym planie w środku) w Krakowie. Gość w otoczeniu lotników polskich przed kasynem oficerskim na lotnisku w Rakowicach.
Zdjęcie z Narodowego Archiwum Cyfrowego
Narodowe Archiwum Cyfrowe
25 z 31
Matka chrzestna awionetki
Czerwiec 1931. Wojewodzina krakowska jako matka chrzestna dokonuje poświecenia awionetek Kolejowego Przysposobienia Wojskowego na rakowickim lotnisku. Widoczni również: minister komunikacji Alfons Kuhn (w okularach), wojewoda krakowski Mikołaj Kwaśniewski, prezes Syndykatu Dziennikarzy Polskich Józef Flach, prezydent miasta Krakowa Mieczysław Kaplicki.
Zdjęcie z Narodowego Archiwum Cyfrowego
Narodowe Archiwum Cyfrowe
26 z 31
Ribbentrop w Polsce
Październik 1935. Wizyta ministra Joachima von Ribbentropa w Polsce. Minister (pierwszy z lewej) w towarzystwie ambasadora Polski w Niemczech Józefa Lipskiego (drugi z lewej) i starosty krakowskiego Władysława Wnęka na płycie lotniska w Krakowie.
Zdjęcie z Narodowego Archiwum Cyfrowego
W 1936 roku Ilustrowany Kuryer Codzienny sportretował Ribentroppa, pisząc jego biografię w wersji - jak to określono - życzliwej i złośliwej:
Ilustrowany Kuryer Codzienny
Ilustrowany Kuryer Codzienny
Narodowe Archiwum Cyfrowe
27 z 31
Narodowe Archiwum Cyfrowe
28 z 31
Narodowe Archiwum Cyfrowe
29 z 31
Wojewoda Grażyński w Krakowie
Narodowe Archiwum Cyfrowe
30 z 31
Goście z Rumunii
1925. Wizyta rumuńskich lotników w Krakowie. Goście na lotnisku Rakowickim. Czwarty od prawej gen. Hantcescu.
Zdjęcie z Narodowego Archiwum Cyfrowego
Narodowe Archiwum Cyfrowe
31 z 31
Naziści w okupowanym Krakowie
Nazistowski polityk Robert Ley w towarzystwie niemieckich oficerów na płycie lotniska w Krakowie. Wśród oficerów widoczni: Josef Freidrich Buhler (pierwszy z lewej) i Richard Schalk (piąty z lewej). Fotografia z okresu okupacji.
Zdjęcie z Narodowego Archiwum Cyfrowego
Wszystkie komentarze