Jak oswoić się ze stratą albo dogadać z rodzicami czy rówieśnikami? Mała Boska Komedia, młodsza siostra Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia, podpowiada oraz inspiruje, a przede wszystkim - oddaje głos dzieciom i młodzieży. Ich teatralne święto rozpocznie się 24 września i potrwa sześć dni.
Mała Boska Komedia to przegląd spektakli dla dzieci, młodzieży i rodzin z całej Polski, którego opiekunem i sceną jest Teatr Łaźnia Nowa. Organizatorzy festiwalu przez cały sezon czujnie śledzą, co dzieje się w teatrze skierowanym do młodych widzów, a potem zapraszają do Krakowa przedstawienia najlepiej oddające aktualne tendencje w tej sztuce.
O czym opowiada współczesny teatr dla młodych widzów?
Podczas tegorocznej edycji młodzi widzowie będą mogli obejrzeć trzynaście przedstawień w wykonaniu dwunastu teatrów. - Zaproszone artystki i artyści korzystają z różnorodnych form wyrazu, tworząc spektakle o wysokiej jakości artystycznej. Mam nadzieję, że lokalna publiczność doceni te propozycje. Marzę również o tym, by ten program - obecność jednych, a brak innych spektakli, zastosowane środki i podejmowane tematy - wywoływał gorące dyskusje w środowisku teatralnym - komentuje Justyna Czarnota, kuratorka tegorocznej edycji Małej Boskiej Komedii. Jakie było kryterium wyboru sztuk zaproszonych do Krakowa? - Przyglądając się najciekawszym spektaklom ostatnich sezonów szukałam tendencji - tego, co je łączy i co jednocześnie wyróżnia spośród innych przedstawień dla młodej widowni. Zauważyłam kilka obszarów, które wydały mi się szczególnie istotne. Pierwszym jest pojawianie się spektakli tworzonych przez osoby, które są ze sobą w bliskich relacjach, przede wszystkim przez rodziców i dzieci. Drugą prawidłowością jest dominacja klasycznych tekstów, szczególnie lekturowych, i tradycyjnych baśniowych motywów. Po co dziś sięga się po taką literaturę i w jaki sposób sprawia, że jest wciąż żywa i bliska młodym ludziom? Chcę zwrócić również uwagę na ruch i taniec jako język wyrazu coraz popularniejszy w przedstawieniach dla dzieci i młodzieży. To odbicie tendencji widocznej w ogóle w polskim teatrze ostatnich lat - dodaje kuratorka.
Wszystkie komentarze