Muzeum Lotnictwa Polskiego
1 z 27
Wojskowe i cywilne
Lotnisko ma długą historię. Już w 1892 r. na terenie tzw. Błoń Rakowickich zaczęły stacjonować balony obserwacyjne armii austro-węgierskiej. Od 1912 roku funkcjonowało tu lotnisko samolotowe. Stopniowo rozbudowywano jego zaplecze: początkowo powstały namioty i remiza, potem ceglano - drewniane hangary, budynki koszarowe, warsztaty itd. Pod koniec I wojny lotnisko było wykorzystywane jako punkt etapowy poczty lotniczej Wiedeń - Kijów (potem także Odessa). W polskie władanie lotnisko przeszło nocą z 30 na 31 października 1918 r. - przejęli je wojskowi pod wodzą kpt. Florera. Rakowice stały się tym samym pierwszym lotniskiem niepodległej Polski.
W połowie lat 20-tych decyzją władz wojskowych lotnisko został rozbudowane (dzięki czemu Rakowice stały się drugim co do wielkości lotniskiem w Polsce). 18 lipca 1923 roku uruchomiono tu Cywilną Stację Lotniczą Kraków, w wraz z nią połączenie Kraków - Warszawa. W 1927 powstał dworzec cywilny. Uruchomiono połączenia ze Lwowem, a potem z Budapesztem.
Zdjęcie ze zbiorów Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Muzeum Lotnictwa Polskiego
2 z 27
Ansaldo ląduje
Samolot Ansaldo SVA 10 ląduje na lotnisku w Rakowicach.
Ansaldo SVA 10 to rozpoznawczo-bombowy dwupłatowiec produkcji włoskiej. Właśnie takie maszyny zostały po odzyskaniu niepodległości zakupione dla polskiego lotnictwa wojskowego. Przewieziono je koleją do Krakowa, tu zmontowano i rozdzielono do eskadr. W lotnictwie polskim były wykorzystywane do 1924 roku (zaliczając niestety serię katastrof).
Zdjęcie ze zbiorów Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Muzeum Lotnictwa Polskiego
3 z 27
Maszyny 2 Pułku
Sierpień 1922, lotnisko Rakowice. Samoloty SVA-10, należące do 2 Pułku Lotniczego. W dali - kompanijne koszary lotnicze.
Zdjęcie ze zbiorów Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.
Muzeum Lotnictwa Polskiego
4 z 27
Samoloty i hangary
Sierpień 1922. Lotnisko Rakowice i samoloty SVA-10, należące do 2 Pułku Lotniczego. Białe budynki to zespół ceglano-drewnianych hangarów łukowych, zbudowanych w 1918 roku. Zdjęcie ze zbiorów Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Muzeum Lotnictwa Polskiego
5 z 27
Rakowice, Kraków
Lotnisko Rakowice, 1922 r. A na nim standardowe wówczas oznaczenie - biały krąg z wypisaną nazwą miasta (tu: Kraków).
Zdjęcie ze zbiorów Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Muzeum Lotnictwa Polskiego
6 z 27
Hangar balonowy
Lotnisko Rakowice. Hangar balonowy (tzw. Hala Włoska), a nieopodal - podwójny hangar drewniano-ceglany.
Zdjęcie ze zbiorów Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Muzeum Lotnictwa Polskiego
7 z 27
Lotnisko wśród pól
Lotnisko Rakowice i rozciągające się wokół pasma pól. Wśród widocznych obiektów: gmach szkoły OO. Pijarów, koszary ułańskie, lotnicze i Obrony Krajowej na Prądniku Czerwonym, hangary.
Zdjęcie ze zbiorów Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Muzeum Lotnictwa Polskiego
8 z 27
Lot nad hangarami
Lotnisko (na nim napis Kraków i oznaczenia kierunków) oraz budynki.
Zdjęcie ze zbiorów Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Muzeum Lotnictwa Polskiego
9 z 27
Zimową porą
Zimowy pejzaż. Widok od strony koszar ułańskich w stronę kompanijnych koszar lotniczych. Widoczny także gmach szkoły OO. Pijarów. Na placu między budynkami koszar można zauważyć stojących w szeregach żołnierzy.
Zdjęcie ze zbiorów Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Muzeum Lotnictwa Polskiego
10 z 27
Fort Pszorna
Nieistniejący już dziś Fort 15 Pszorna. Jeden z fortów Twierdzy Kraków, wzniesiony w latach 1864 - 69. Przetrwał do lat powojennych, zniszczony został w 1951 roku, podczas budowania arterii prowadzącej do Nowej Huty (wówczas nazwanej Aleją Planu 6-Letniego, obecnie Al. Jana Pawła II). Znajdujące się na terenie Parku Lotników Polskich pagórki (a także widniejący tuż obok alei fragment ceglanego muru) to właśnie pozostałości Fortu Pszorna.
Zdjęcie ze zbiorów Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Muzeum Lotnictwa Polskiego
11 z 27
Zimowy lot
Lotnisko i budynki. Zdjęcie ze zbiorów Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Muzeum Lotnictwa Polskiego
12 z 27
Lotnisko się rozbudowuje
Lotnisko Rakowice - budowa hangaru. W głębi - kompanijne koszary lotnicze, za nimi gmach szkoły OO. Pijarów.
Zdjęcie ze zbiorów Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Muzeum Lotnictwa Polskiego
13 z 27
Hangary, koszary
Lotnisko Rakowice - hangary, fragment zespołu koszar kompanijnych.
Zdjęcie ze zbiorów Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Muzeum Lotnictwa Polskiego
14 z 27
Ul. Mogilska
Wycieczka w stronę centrum miasta - okolice dzisiejszej ulicy Mogilskiej. Zakłady zbożowe, a dalej - teren dzisiejszej Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie (z zachowanymi do dziś budynkami koszarowymi).
Zdjęcie ze zbiorów Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Muzeum Lotnictwa Polskiego
15 z 27
Koszary
Koszary Obrony Krajowej na Prądniku Czerwonym. Zdjęcie ze zbiorów Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.
Muzeum Lotnictwa Polskiego
16 z 27
Hangar nr 6
Hangar nr 6, wzniesiony na przełomie lat 20./30. Jak dodaje Czytelnik - podczas wojny był on dwukrotnie niszczony przez Niemców, podczas bombardowania we wrześniu 1939 roku oraz podczas ucieczki w styczniu 1945. Stał się pierwszą siedzibą muzeum.
Zdjęcie ze zbiorów Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Muzeum Lotnictwa Polskiego
17 z 27
Czas wojny
Spojrzenie w kierunku Czyżyn - dziś zobaczylibyśmy tutaj bloki i ulice zamiast pól i nielicznych domów. W środku lotnisko Rakowice, po bombardowaniu w 1939 roku. W widocznej na zdjęciu kępie drzew kryje się Fort Pszorna. Prócz hangarów i budynków jednostki wojskowej można tu zauważyć również m.in. okazały budynek szkoły, założonej przez Zakon Pijarów (w czasie wojny zajęty przez Luftwaffe).
Zdjęcie ze zbiorów Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Muzeum Lotnictwa Polskiego
18 z 27
Po bombardowaniu
Hangar nr 6 na lotnisku Rakowice, zniszczony podczas niemieckiego bombardowania 1 września 1939 roku. W nalocie na Kraków brało wówczas udział ok. 150 maszyn Luftwaffe. Zniszczeniu uległy zabudowania, instalacje, remontowane maszyny - ale nie jednostki bojowe, gdyż te zostały pod koniec sierpnia przesunięte na inne lotniska - m.in. w Balicach.
W styczniu 1945 roku lotnisko zajęła Armia Czerwona, potem wróciło w polskie ręce.
Zdjęcie ze zbiorów Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Muzeum Lotnictwa Polskiego
19 z 27
Wrzesień 1939
Lotnisko Rakowice ze śladami bombardowania w 1939 roku. U dołu zdjęcia - Fort Pszorna.
Zdjęcie ze zbiorów Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Muzeum Lotnictwa Polskiego
20 z 27
Po niemieckim nalocie
Jeszcze inne ujęcie lotniska Rakowice ze śladami niemieckiego bombardowania w 1939 roku.
Zdjęcie ze zbiorów Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Muzeum Lotnictwa Polskiego
21 z 27
Fort Pszorna
Okoliczne pola, Fort Pszorna i lotnisko Rakowice ze śladami po bombach. Zdjęcie ze zbiorów Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Muzeum Lotnictwa Polskiego
22 z 27
Przed hangarem
Budynek PLL LOT, przed nim wojskowe ciężarówki, prawdopodobnie niemieckie.
Zdjęcie ze zbiorów Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Muzeum Lotnictwa Polskiego
23 z 27
Luftwaffe w Rakowicach
Lotnisko Rakowice w czasie okupacji było wykorzystywane przez Luftwaffe. Na tym nieostrym zdjęciu widać prawdopodobnie niemieckie maszyny (Messerschmitty Bf 109 - jak rozpoznał Czytelnik).
Zdjęcie ze zbiorów Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Muzeum Lotnictwa Polskiego
24 z 27
Lotnisko i pola
Panorama lotniska - widok od strony Łęgu.
Zdjęcie ze zbiorów Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Muzeum Lotnictwa Polskiego
25 z 27
Widok z Łęgu
Widok na lotnisko Rakowice i Czyżyny od strony Łęgu. Widoczny na tym zdjęciu obszar z halami, stertami piasku to teren Przedsiębiorstwa Przemysłu Betonów Prefabet-Kraków. Powstawały tu elementy betonowe, wykorzystywane od lat 50-tych do budowy nowohuckich osiedli i kombinatu. W sąsiedztwie w 1968 roku rozpoczęto budowę elektrociepłowni w Łęgu.
Obecnie podczas takiej podniebnej wycieczki zobaczylibyśmy w tej okolicy m.in. centrum targowo - kongresowe Expo Kraków.
Zdjęcie ze zbiorów Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Muzeum Lotnictwa Polskiego
26 z 27
Czyżyńskie krajobrazy
Widok na Łęg i Czyżyny (a w oddali lotnisko). Widoczne tereny zakładu Prefabet-Kraków, na prawo od nich - okolice dzisiejszej ulicy Sołtysowskiej. Widać także nowohuckie bloki - to prawdopodobnie os. Kolorowe, budowane w latach 1959-61. I Zakłady Przemysłu Tytoniowego.
Zdjęcie ze zbiorów Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Muzeum Lotnictwa Polskiego
27 z 27
Pejzaż ze Szkieletorem
Lotnisko w Czyżynach ostatecznie zostało zamknięte w 1963 roku. Powód: rozbudowujące się miasto, powstające wokół bloki. Na części dawnych Rakowic powstało Muzeum Lotnictwa Polskiego.
Na zdjęciu - widok z Czyżyn w stronę Starego Miasta z Wawelem i Bazyliką Mariacką. Jest i Szkieletor - biurowiec NOT, którego budowę rozpoczęto w 1975 roku, i którego do dziś nie ukończono. Nad blokami widać zwieńczenie kościoła Matki Boskiej Ostrobramskiej przy ul. Meissnera, budowanego w latach 1985 - 1994.
Zdjęcie ze zbiorów Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.
Wszystkie komentarze