Zmarł inżynier Wiesław Wiatrak, prekursor polskiej myśli motoryzacyjnej, konstruktor legendarnego samochodu Beskid 106, krakowianin.
Wiesław Wiatrak był pracownikiem Politechniki Krakowskiej i współpracownikiem Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie.
W 1981 roku kierowany przez niego zespół rozpoczął prace nad samochodem Beskid 106. Choć jego projekt stał się wzorem dla wielu późniejszych konstruktorów, władze PRL nigdy nie dopuściły do produkcji Beskidu z przyczyn ekonomiczno-politycznych.
W sumie powstało siedem prototypów tego samochodu. Gdy w 1989 roku władze nakazały ich zniszczenie, pracujący nad nimi inżynierowie nie wykonali polecenia. Dziś można je oglądać w Muzeum Motoryzacji w Warszawie, Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie, na Politechnice Opolskiej i w Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie. Została za to zniszczona dokumentacja samochodu, gdyż musiał on ustąpić miejsca licencjonowanemu Cinquecento.
Wszystkie komentarze
Jaki wpływ miała ta konstrukcja na rozwój motoryzacji, w jakimkolwiek kraju, na jakimkolwiek kontynencie?
No to może chociaż, niedoceniona, stała się inspiracją dla następnego pokolenia inżynierów?
Nic z tych rzeczy. Tu jest Polska. Tu się zostaje bohaterem narodowym za czyny nie mające żadnego znaczenia ani sensu.