Emilia. Meble, muzeum, modernizm (zbiór tekstów)
"Emilia. Meble, muzeum, modernizm" (zbiór tekstów) (Karakter we współpracy z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, premiera 5 maja)
"Jest niczym wielka witryna otwarta na wszystkie strony świata. Kiedyś stały przed nią kolejki warszawiaków marzących o pufach i wersalkach, przez kilka ostatnich lat - kolejki do oglądania sztuki. Ale teraz i sztuka musi się pakować" - takimi słowami rozpoczyna się ballada o pożegnaniu warszawskiego Muzeum Sztuki Nowoczesnej z budynkiem Emilii. Warszawiacy pożegnali już MSN w tym budynku. Teraz wystawy i debaty przeniosą się na cztery lata - do czasu zbudowania na pl. Defilad docelowej siedziby MSN wg projektu amerykańskiego architekta Thomasa Phifera - do pawilonu, który stanie przy Centrum Nauki "Kopernik". Ale Emilia ciągle fascynuje.
Pawilon Emilia znają doskonale i wielbiciele PRL-owskich komedii, i miłośnicy sztuki współczesnej, i rosnąca rzesza entuzjastów architektury modernistycznej. Oddany do użytku w 1970 roku, przez lata był najbardziej znanym stołecznym domem meblowym. Od 2012 do 2016 roku służył jako tymczasowa siedziba Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
We wszystkich tych rolach - jak twierdzą wydawcy książki - sprawdził się znakomicie. Choć wydaje się niewielki, jego wnętrze zaskakuje przestronnością - i urodą surowych betonowych form. Emilia należy do najciekawszych przykładów powojennego modernizmu i jest jednym z ostatnich zachowanych warszawskich pawilonów handlowych z tego okresu. To książka o jego historii i architektonicznej formie, burzliwych dziejach "muzeum w sklepie meblowym". Historycy sztuki i konserwatorzy szukają odpowiedzi na pytanie, dlaczego najwybitniejsze przykłady polskiego modernizmu są dziś niszczone pod nową zabudowę i jak skutecznie chronić tę architekturę.
Teksty: Błażej Brzostek, Łukasz Bireta, Aleksandra Kędziorek, Cezary Lisowski, Marcel Andino Velez. Dyskusja: Joanna Mytkowska, prof. Waldemar Baraniewski, Tomasz Fudala, Michał Krasucki.
Wszystkie komentarze