Wiadukt nad ul. Lubicz, dorożki i tramwaje tuż przy stacji, perony - dawne widoki Dworca Głównego w Krakowie na pocztówkach ze zbiorów Muzeum Kolejnictwa w Warszawie.
REKLAMA
1 z 10
Na peronach
Po prawej stronie budynek dworca.
2 z 10
Wiadukt i podkop
Wiadukt kolejowy nad ul. Lubicz, projektu Teodora Talowskiego, ukończony w 1898 r. Ul. Lubicz jeszcze bez torów tramwajowych. Poniżej - ta sama pocztówka, ale zapisana.
Muzeum Kolejnictwa w Warszawie
3 z 10
Dorożką spod dworca
Dorożkarze w oczekiwaniu na pasażerów. I sprzęt do czyszczenia ulic.
4 z 10
Na placu
Obecny pl. Jana Nowaka-Jeziorańskiego. Dawniej także miejsce postoju tramwajów.
Muzeum Kolejnictwa w Warszawie
5 z 10
Dworzec i ul. Lubicz
W sepii i czarno-białe
Muzeum Kolejnictwa w Warszawie
6 z 10
Widok od ul. Lubicz
Fragment muru przy tzw. przekopie Talowskiego i wiadukcie kolejowym.
podalibyście lata wykonania tych zdjęć, pocztówek... strasznie "po łebkach" te galerie zdjęć, jak zwykle - przynajmniej okres wykonania da się określić
Dzisiaj dzięki panu prezydentowi ten Dworzec jest tylko dodatkiem do tego galeryjnego paskudztwa architektonicznego. A sam piękny budynek starego dworca zostanie przerobiony na kino... Wiem, wiem, powinniśmy się cieszyć, że go w ogóle nie zburzyli, bo galeria krakowska mogła być jeszcze większa.
@Gość: Tomasz
Skoro za dworzec ten budynek służyć nie może, bo jest za daleko od peronów, to wyjścia są dwa: zrobić w nim muzeum dworca, albo zaadoptować budynek do innej działalności. Lepsze kino nić cocomo.
Na całym świecie tak jest że się miesza ta architektura stara i nowoczesna. A że barany za komuny wybudowali dworzec oddalony od starego budynku to tu jest raczej zasada przyczynowo skutkowa, a konsekwencją jest i galeria i dworzec zlokalizowany tam gdzie jest. A stary budynek cóż jest zbyt daleko od faktycznego położenia dworca i trzeba znaleźć na niego jakiś inny pomysł.
@Gość: rafalg
Projekt budowy peronów w tym, a nie innym miejscu był już rozważany przed I wojną światową. Przyczyna jest prosta. Na wysokości starych budynków dworca jest bardzo mało miejsca. Tam dworzec był dobrym pomysłem, kiedy składał się z dwóch peronów.
Wszystkie komentarze