Dworzec na placu
W roku 1910 - w ramach obchodów 500-lecia Bitwy pod Grunwaldem - na placu wystawiono jednokondygnacyjny, drewniany pawilon, w którym eksponowano dioramę (rodzaj trójwymiarowej makiety) obrazującą bitwę. Jej autorami byli współtwórcy Panoramy Racławickiej - Tadeusz Popiel i Zygmunt Rozwadowski. Pomysł zagospodarowania placu pojawił się dopiero wiosną 1926 roku, za sprawą Polskiego Związku Turystycznego, który postanowił zorganizować tu dworzec autobusowy. Z punktu widzenia PZT lokalizacja ta była jak najbardziej uzasadniona bowiem jego siedziba mieściła się tuż obok, w niewidocznym na fotografii domu przy ul. Szpitalnej 36. Kiedy okazało się jak cenny to i trafiony pomysł, inicjatywę przejęło miasto. Tak oto, 6 sierpnia 1929 roku oddano do użytku nowy budynek dworca, wzniesiony kosztem 65 tys. złotych. Codziennie przewijało się przezeń 60 autobusów (najczęściej angielskie Leylandy, włoskie Lancie i amerykańskie Duranty), obsługujących ponad 3 tys. pasażerów na 35 liniach! W niewielkim budynku, ozdobionym charakterystyczną schodkową attyką w typie art deco, mieściły się poczekalnie, kasy i bufet. Widokówka wydana nakładem wydawnictwa Sztuka w roku 1930 (powyżej), przedstawia ów tętniący juz życiem dworzec. Przeniesiono go stąd na ul. Pawią dopiero w 1956 roku.
Wszystkie komentarze