Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych
W konkursie na realizację gmachu dla Towarzystwa zwyciężył dość niespodziewanie początkujący wówczas architekt Franciszek Mączyński. Po trwających ponad trzy lata pracach, wiosną 1901 r. gmach nazwany Pałacem Sztuki był gotowy. Chociaż sama bryła budynku przybrała dostojne klasycyzujące formy, całość zdominował - wszechobecny w detalu i dekoracji partii szczytowych - duch wiedeńskiej secesji. Warto podkreślić, że Mączyński jako jeden z pierwszych zadbał o wprowadzenie do rodzimej architektury pierwiastków tego modnego wówczas w Europie nurtu. Duże wrażenie robił reliefowy fryz obiegający ściany gmachu, wykonany według projektu Jacka Malczewskiego. W niszy, w centralnym punkcie elewacji od strony pl. Szczepańskiego, umieszczono wielkie popiersie Jana Matejki, dłuta Antoniego Madeyskiego.
Pałac Sztuki nie wzbudził wówczas powszechnego entuzjazmu. Oto co pisał o nim artysta malarz Walery Eliasz Radzikowski, autor znakomitego przewodnika (Kraków dawny i dzisiejszy): - Na pierwszy rzut oka znać po nim, że to siedziba sztuki, tylko bez żadnego śladu charakteru narodowego. Absolutnie nie mieści ten gmach w sobie nawet szczegółu, któryby wskazywał, że to przybytek sztuki polskiej. Mógłby służyć na cele wystawy utworów sztuki tak dobrze we Francyi, jak i w Niemczech.
Wszystkie komentarze