I
n
w
e
­
s
t
y
­
c
j
a
w
 
p
r
z
y
­
s
z
ł
o
ś
ć

ArcelorMittal Poland





Arce­lo­rMit­tal Poland jest naj­więk­szym pro­du­cen­tem stali w Pol­sce. Do tego przed­się­bior­stwa na tere­nie całego kraju należy pięć hut i kok­sow­nia w Zdzie­szo­wi­cach. Zakłady znaj­dują się w woje­wódz­twach: mało­pol­skim, ślą­skim i opol­skim.

Arce­lo­rMit­tal Poland jest jed­nym z więk­szych pra­co­daw­ców w kraju - zatrud­nia ponad 10,5 tys. pra­cow­ni­ków.






Jed­nym z waż­niej­szych oddzia­łów dla Arce­lo­rMit­tal Poland jest kra­kow­ska huta. To także ważny ośro­dek pro­duk­cji blach sta­lo­wych w Euro­pie.

Głów­nym odbiorcą stali wypro­du­ko­wa­nej w Kra­ko­wie jest prze­mysł AGD. Jest zatem bar­dzo praw­do­po­dobne, że pralka, kuchenka, zmy­warka i mikro­fa­lówka w naszych domach zawie­rają stal z Nowej Huty.

Aż 1/3 zatrud­nio­nych w kon­cer­nie (3,5 tys. osób) pra­cuje wła­śnie tutaj.


Jak zmieniała się krakowska huta?









W latach 70. poziom pro­duk­cji w kra­kow­skiej hucie zbli­żał się do 7 mln ton stali rocz­nie. Pra­co­wało tu aż 12 bate­rii kok­sow­ni­czych i pięć wiel­kich pie­ców. Dzia­łała też m.in. sta­low­nia mar­te­now­ska.









Obec­nie funk­cjo­nuje jedna nowo­cze­sna bate­ria kok­sow­ni­cza i jeden wielki piec, a poziom pro­duk­cji jest pię­cio­krot­nie niż­szy. Wyłą­czono uciąż­liwe dla śro­do­wi­ska insta­la­cje.





Arce­lo­rMit­tal Poland od roku 2004 zain­we­sto­wał w kra­kow­skiej hucie ponad 3 mld zł. Wydatki w dużej mie­rze objęły pro­jekty śro­do­wi­skowe, dzięki któ­rym zna­cząco ogra­ni­czono emi­sję pyłów i gazów.

Wal­cow­nia gorąca blach, uru­cho­miona w roku 2007 kosz­tem 1,2 mld zł i roz­bu­do­wana w roku 2016, na­dal pozo­staje naj­no­wo­cze­śniej­szą wal­cow­nią w Euro­pie.


Inwestycje pro-środowiskowe





Arce­lo­rMit­tal Poland jest wła­ści­cie­lem kra­kow­skiej huty od roku 2004, bo wła­śnie wtedy spry­wa­ty­zo­wano Pol­skie Huty Stali. Od samego początku przed­się­bior­stwo inwe­stuje w moder­ni­za­cję insta­la­cji i ogra­ni­cza­nie wpływu dzia­łal­no­ści na śro­do­wi­sko natu­ralne.


Na zdję­ciu: Insta­la­cja odsiar­cza­nia gazu






Do kra­kow­skiej huty od tego czasu tra­fiły 3 mld zł – aż połowa z 6 mld zł, które Arce­lo­rMit­tal zain­we­sto­wał w Pol­sce. To w Nowej Hucie pra­cuje naj­no­wo­cze­śniej­sza wal­cow­nia gorąca w Euro­pie, zmo­der­ni­zo­wano też wal­cow­nię zimną. W kok­sowni uru­cho­miono nowo­cze­sną bio­lo­giczną oczysz­czal­nię ście­ków i zmo­der­ni­zo­wano wydział che­miczny, a otwarte kadzie do prze­wozu surówki z wiel­kiego pieca na sta­low­nię zastą­piono zamknię­tymi kadziami tor­pedo.

We współ­pracy z Aka­de­mią Gór­ni­czo­-Hut­ni­czą Arce­lo­rMit­tal Poland ogra­ni­czył poziom hałasu gene­ro­wa­nego przez insta­la­cje.



Na zdję­ciu: Kadź tor­pedo






Tylko w ubie­głym roku do kra­kow­skiej huty tra­fiło 500 mln zł. Jed­nym z pro­jek­tów inwe­sty­cyj­nych była moder­ni­za­cja jedy­nego pra­cu­ją­cego w oddziale wiel­kiego pieca. W ślad za jego zatrzy­ma­niem pra­co­wać prze­stała rów­nież sta­low­nia. Ozna­cza to, że od maja do lipca nie pra­co­wała cała część surow­cowa kra­kow­skiej huty. Jak podaje Arce­lo­rMit­tal Poland, nie wpły­nęło to na jakość powie­trza w Kra­ko­wie – wska­za­nia sta­cji moni­to­rin­go­wej przy ul. Bul­wa­ro­wej były porów­ny­walne z latami ubie­głymi i z bie­żą­cym rokiem.


Maj
[µm/m³]
Czer­wiec
[µm/m³]
Lipiec
[µm/m³]
Ilość dni z prze­kro­czo­niem poziomu dopusz­czal­nego
[µm/m³]
Poziomu dopusz­czalny dla okesu uśred­nio­nego 24h
[µm/m³]
2017
29
23
19
1 (56)
50
2016
30
25
23
1 (51)
50
2015
31
25
23
1 (53)
50
2014
24
23
24
0
50








Waż­nym ele­men­tem zmniej­sza­nia oddzia­ły­wa­nia kra­kow­skiej huty na śro­do­wi­sko były rów­nież wyłą­cze­nia insta­la­cji.

Dzięki wyłą­cze­niom insta­la­cji i moder­ni­za­cji obec­nie pra­cu­ją­cych linii emi­sja pyłu w roku 2016 wynio­sła zale­d­wie 10 proc. poziomu z roku 2004. Była też o 99,5 proc. niż­sza niż emi­sja z roku 1977.

Klik­nij / Dotk­nij wykres, aby go powięk­szyć.

Inwestycje z 2015 i 2016 r





Wielki piec nr 5 to jedyna tego typu insta­la­cja pra­cu­jąca w kra­kow­skiej hucie. To tutaj z rudy żelaza wyta­piana jest surówka, która następ­nie kadziami tor­pedo prze­wo­żona jest do sta­lowni.

We wnę­trzu pieca zamon­to­wano nowe chłod­nice i wyło­żono nowe bloki węglowe. Piec zyskał rów­nież nową auto­ma­tykę, a dwa zmo­der­ni­zo­wane elek­tro­fil­try już latem 2016 r. speł­niały normy śro­do­wi­skowe, które wejdą w życie dopiero jesie­nią roku 2018.








Remont kon­wer­tora

Remont czę­ści surow­co­wej kra­kow­skiej huty Arce­lo­rMit­tal Poland to nie tylko remont wiel­kiego pieca nr 5, ale też remont jed­nego z trzech pra­cu­ją­cych tutaj kon­wer­to­rów. Sta­low­nia kon­wer­to­rowa to insta­la­cja klu­czowa w pro­ce­sie pro­duk­cyj­nym huty. To tutaj, ze złomu i surówki żelaza wyto­pio­nej w wiel­kim piecu, powstaje płynna stal.






Rozbu­dowa wal­cowni gorą­cej blach

Uru­cho­miona w 2007 roku w kra­kow­skim oddziale wal­cow­nia gorąca blach to wciąż naj­no­wo­cze­śniej­sza insta­la­cja tego typu w Euro­pie. Zakoń­czona w poło­wie roku 2016 budowa dru­giego pieca do wygrze­wa­nia pół­pro­duk­tów ozna­cza zwięk­sze­nie zdol­no­ści pro­duk­cyj­nych huty w zakre­sie wyro­bów wal­co­wa­nych na gorąco.






Nowa ocyn­kow­nia ogniowa

Drugi z pro­jek­tów zre­ali­zo­wa­nych w czę­ści prze­twór­czej kra­kow­skiego oddziału to nowa ocyn­kow­nia ogniowa. Cyn­ko­wa­nie ogniowe to pro­ces pole­ga­jący na pokry­ciu powierzchni taśmy sta­lo­wej cienką powłoką cynku w celu zabez­pie­cze­nia jej przed koro­zją powo­do­waną dzia­ła­niem powie­trza i wody.






Moder­ni­za­cja elek­tro­cie­płowni TAMEH

Waż­nym pro­jek­tem inwe­sty­cyj­nym reali­zo­wa­nym obec­nie na tere­nie kra­kow­skiego kom­bi­natu jest moder­ni­za­cja elek­tro­cie­płowni TAMEH (wspólne przed­się­wzię­cie Arce­lo­rMit­tal i Tau­ron). Dzięki wyko­rzy­sta­niu jako paliwa gazów hut­ni­czych przed­się­bior­stwo zna­cząco ogra­ni­czy emi­sje dwu­tlenku siarki i tlen­ków azotu. Emi­sje pyłowe będą niż­sze aż o 90 proc. War­tość tej inwe­sty­cji prze­kra­cza 310 mln zł.


Firma społecznie odpowiedzialna





W ciągu ostat­nich 10 lat Arce­lo­rMit­tal Poland zain­we­sto­wał ponad 16 mln zł w pro­jekty z dzie­dziny odpo­wie­dzial­no­ści biznesu. Dzia­ła­nia te sku­pione są wokół sze­ściu fila­rów: edu­ka­cji, śro­do­wi­ska natu­ral­nego, ochrony zdro­wia, kul­tury i sztuki, sportu ama­tor­skiego i wolon­ta­riatu i skie­ro­wane do spo­łecz­no­ści miast, w któ­rych firma ma oddziały.

Od 7 lat Arce­lo­rMit­tal Poland wspiera także zie­lony pro­jekt „Ogrody Nowej Huty”. W tym roku zre­wi­ta­li­zo­wane zostały kolejne dwie zie­lone prze­strze­nie Nowej Huty.






Ponad 100 labo­ra­to­riów mul­ti­me­dial­nych otwar­tych w szko­łach pod­sta­wo­wych, gim­na­zjach i szko­łach ponad­gim­na­zjal­nych.

Dopo­sa­ży­li­śmy mię­dzy innymi: Zespół Szkół Ogól­no­kształ­cą­cych Inte­gra­cyj­nych nr 5, Zespół Szkół Ogól­no­kształ­cą­cych Spor­to­wych nr 1, Zespół Szkół Ogól­no­kształ­cą­cych nr 2.






Dzięki wspar­ciu Arce­lo­rMit­tal Poland wiele szpi­tali wypo­sa­żyło w nowo­cze­sny sprzęt pra­cow­nie ultra­so­no­gra­fii, gastro­sko­pii, endo­sko­pii, uro­lo­gii i kar­dio­lo­gii. Inne orga­ni­za­cje medyczne nabyły w pełni wypo­sa­żone ambu­lanse, stoły ope­ra­cyjne i inny sprzęt medyczny nie­odzowny w codzien­nej pracy.

W Kra­ko­wie Arce­lo­rMit­tal Poland wsparł dzie­cięcy szpi­tal w Pro­ko­ci­miu, oddział oku­li­styki w szpi­talu im. Żerom­skiego, a także Oddział Neu­ro­lo­gii i Uda­rów Mózgu oraz Ura­zów Wie­lo­na­rzą­do­wych w szpi­talu im. Rydy­giera.






Wiele dzia­łań Arce­lo­rMit­tal Poland ukie­run­ko­wa­nych jest na pro­mo­wa­nie zdro­wego stylu życia wśród pra­cow­ni­ków, ich rodzin i spo­łecz­no­ści lokal­nych. Firma od lat wspiera Juliadę – cykl spor­to­wych wyda­rzeń orga­ni­zo­wa­nych dla mło­dzieży w Kra­ko­wie.


Stal wokół nas





Stal towa­rzy­szy nam na pra­wie każ­dym kroku. Miesz­kamy w domach, przy któ­rych budo­wie wyko­rzy­stuje się stal. Pra­cu­jemy w biu­row­cach ze szkła i stali. Przy­go­to­wu­jąc obiad - sty­kamy się z nią, korzy­sta­jąc ze sprzę­tów AGD. Wyjeż­dża­jąc na waka­cje, podró­żu­jemy samo­lo­tem zbu­do­wa­nym ze stali. Ten z kolei napę­dzany jest pali­wem, któ­rego nie wydo­by­li­by­śmy bez tego surowca. Stal jest wszę­dzie.


Na zdję­ciu: Lot­ni­sko Rze­szó­w-Ja­sionka