Mimo kłopotów finansowych Astaldi, podwykonawcy firmy otrzymali wynagrodzenie i prace są kontynuowane - zapewnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Ich postęp podróżni mogą oglądać m.in. na budowie nowej zakopianki w drodze na Podhale.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Kiedy 6 grudnia podwykonawcy włoskiej firmy Astaldi zablokowali tory pod Warszawą, ruch pociągów został sparaliżowany na cały dzień niemal w całym kraju.

Podwykonawcy Astaldi drżą o finanse 

Blokada była częścią zapowiadanego protestu firm realizujących kontrakty kolejowe, które po tym, jak Włosi wpadli w tarapaty finansowe, nie otrzymały swoich wynagrodzeń. Zgodnie z przepisami w takiej sytuacji za wypłatę zaległości odpowiedzialny jest inwestor - w tym przypadku PKP Polskie Linie Kolejowe. 

Jednak Astaldi realizuje w Polsce nie tylko kontrakty kolejowe, ale także drogowe. Wraz z informacjami o ich kłopotach pojawiły się informacje, że poślizg zaliczą nie tylko prace przy modernizacji torów, ale także przy budowie dróg.

Budowa nowej zakopianki. Odcinek między południowym wjazdem do tunelu koło Skomielnej Białej do Rabki i Chabówki.
Budowa nowej zakopianki. Odcinek między południowym wjazdem do tunelu koło Skomielnej Białej do Rabki i Chabówki.  GDDKiA

85 mln zł wypłat dla firm

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych uspokaja jednak, że już na początku października podpisała z podwykonawcami Astaldi umowy na wypłaty należności. - GDDKiA wypłaca należne płatności za wykonane i odebrane prace lub usługi bezpośrednio podmiotom realizującym określone zadania. Dzięki temu na inwestycjach: S2 południowej obwodnicy Warszawy wraz z ponaddwukilometrowym tunelem oraz S7 na tunelowym odcinku zakopianki, zostały zabezpieczone interesy podwykonawców, usługodawców i dostawców materiałów - zapewniają urzędnicy.

Budowa nowej zakopianki. Tunel pod Małym Luboniem.
Budowa nowej zakopianki. Tunel pod Małym Luboniem.  GDDKiA

Jak dotąd suma wypłaconych należności wyniosła już 85 mln zł, z 91 mln, jakie na sześciu kontraktach Astaldi zgłosili ich podwykonawcy. GDDKiA rozpatruje kolejne roszczenia firm, które opiewają na sumę 54 mln zł. - Każde jest indywidualnie sprawdzane pod kątem wykonania i odebrania prac lub usług oraz pod kątem formalnym. Szczególnie w tym ostatnim przypadku pracownicy GDDKiA pomagają przedsiębiorcom, zwracając uwagę i wskazując, jakie dokumenty należy przedstawić, aby jak najsprawniej przeprowadzić procedurę rozpatrzenia określonych roszczeń o płatności - informuje GDDKiA.

Budowa nowej zakopianki. Odcinek między południowym wjazdem do tunelu koło Skomielnej Białej do Rabki i Chabówki.
Budowa nowej zakopianki. Odcinek między południowym wjazdem do tunelu koło Skomielnej Białej do Rabki i Chabówki.  GDDKiA

Zakopianka rośnie w oczach

Wartość umów z GDDKiA realizowanych przez Astaldi opiewa na 4 mld zł, a do wykonania pozostały jeszcze roboty o wartości ok. 1,6 mld zł. Są to głównie prace, które prowadzone są na obwodnicy Warszawy oraz na budowie nowej zakopianki.

 

Na drugiej z tras Astaldi realizuje środkowy jej odcinek, który będzie biegł w tunelu. W porównaniu z pierwszym i trzecim fragmentem zakopianki, gdzie postęp prac to 63 i 79 proc. na odcinku drugim zaawansowanie wynosi obecnie 37 proc.

 

W krakowskim oddziale GDDKiA słyszymy jednak, że nie wynika to z przestojów i problemów wykonawcy, ale ze skomplikowanych robót, jakie trzeba tam wykonać.

Ratunek dla Astaldi

Przypomnijmy, że pod koniec września Astaldi złożyło wniosek o restrukturyzację. Rzymski sąd wyznaczył 16 grudnia 2018 r. jako ostateczny termin, w którym grupa budowlana musi dojść do porozumienia ze swoimi wierzycielami, którym zalega ok. 2 mld euro. Jak podają nieoficjalnie włoskie media, w ratowanie Astaldi miały się włączyć dwa koncerny - japoński IHI Corporation oraz Salini Impregilo z Włoch, który buduje trzeci odcinek zakopianki.

Budowa nowej zakopianki. Odcinek między południowym wjazdem do tunelu koło Skomielnej Białej do Rabki i Chabówki.
Budowa nowej zakopianki. Odcinek między południowym wjazdem do tunelu koło Skomielnej Białej do Rabki i Chabówki.  GDDKiA

Jak podaje włoskie money.it, IHI chciałoby dofinansować Astaldi kwotą 600 mln euro i być jego głównym akcjonariuszem. Z kolei Salini Impregilo ma być zainteresowane tylko budowlanymi aktywami swojego konkurenta.

Włoska prasa powątpiewa jednak, że to włoski koncern uratuje Astaldi. Czwartkowa La Repubblica informowała bowiem o kłopotach, w które popadło także Salini. Trybunał arbitrażowy w Miami nakazał zwrócenie przez konsorcjum spółek, które rozbudowywały Kanał Panamski blisko 848 mln dolarów zaliczek. Z tej kwoty na Salini musi spłacić około 334 mln dolarów. Grupa zapłaciła już 217 mln dolarów., a kwestię spłacenia pozostałości sąd ma rozpatrzyć w marcu 2019 r. Wiadomość o takim obciążeniu kont sprawiła jednak, że akcje Salini straciły podczas czwartkowych notowań na giełdzie w Mediolanie prawie 20 proc.

Budowa nowej zakopianki. Odcinek między południowym wjazdem do tunelu koło Skomielnej Białej do Rabki i Chabówki.
Budowa nowej zakopianki. Odcinek między południowym wjazdem do tunelu koło Skomielnej Białej do Rabki i Chabówki.  GDDKiA

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi 
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem
    idealne zdjęcia smogu...
    już oceniałe(a)ś
    8
    0
    Biorąc pod uwagę wjazd do Zakopanego taka droga będzie służyć do przesunięcia korka pod granice Zakopanego. Bo od nowej drogi samochodów nie ubędzie
    @zlyzly
    Taka droga to S7- ka czyli korytarz komunikacyjny z Gdańska do granicy ze Słowacją w Chyżnem. Zakopane to ona omija. Z Zakopianką się pokrywa jedynie na odcinku od Opatkowic do Rabki.
    już oceniałe(a)ś
    5
    0
    Acha... czyli powiedzmy coś kosztowało milion, zrobiła to firma X. Astaldi dostał od GDDKiA ten milion a teraz kolejny milion za to samo dostanie X...
    To jest dopiero biznes.
    @(?'?-'?)?
    nie . Ten milion dostała firma X - GDDKiA dokonuje przelewów bezpośrednio na konta podwykonawców, z pominięciem Astaldi.
    Tak samo dzieje się na budowanym przez Astaldi odcinku południowej Obwodnicy Warszawy, i na kończącej się budowie metra na Targówek.
    Bo to, co się pojawia na koncie Astaldi może zostać natychmiast zablokowane na poczet wierzytelności.
    już oceniałe(a)ś
    1
    0
    @susceptant1
    No to po CH ten cały Astaldi skoro GDDKiA może sama wszystko skontrolować, sprawdzić i przelać odpowiednią kasę?
    No chyba że w ASTALDI pracuje "wskazany prawnik za 1%"
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    @(?'?-'?)?
    Cześć prac prowadzi samo Astaldi, część podwykonawcy.
    Zasadniczo wygląda to tak, że generalny wykonawca przystępując do przetargu organizuje sobie podwykonawców. Nierzadko całość budowy prowadzona jest przez kilkuset różnych podwykonawców i usługodawców, a GW to tylko kierownictwo. Za to GW ponosi ryzyko na kontrakcie (wykonanie, gwarancje, ew. straty), musi zorganizować wcześniej gwarancje bankowe (5% wartości kontraktu) i musi mieć odpowiedni (często tylko na papierze) potencjał do wykonania budowy.
    Z Astaldi sytuacja jest o tyle specyficzna, że firma jest w praktyce bankrutem (ok. 2 mld euro zobowiązań). Ale też wszystkim zależy, żeby prace na ich trwających kontraktach dalej trwały - stąd te rozwiązania. Wyrzucenie ich z kontraktu i rozpisanie nowego to jest minimum 1,5 roku straty czasu.
    już oceniałe(a)ś
    2
    0
    Pięknie ten PiS nam odbudowuje Polskę. Teraz górale nie nadążą z liczeniem dutków jak im się tyle turystów zwali.
    @pablito
    Odbudowywać można z czegoś zrujnowanego, ze zniszczeń. W przypadku powstawania dróg ekspresowych można dokonywać rozbudowy, przebudowy albo budowy (tak jak w tym wypadku).
    Szczegół pierwszy: przetarg na budowę S7 Lubień-Rabka ogłoszono w grudniu 2014, a w momencie objęcia władzy przez PiS na dwóch z trzech odcinków były już otwarte oferty wykonawców.
    Szczegół drugi: odcinek I, termin ukończenia X 2018, zaawansowanie: 60%. Odcinek II termin ukończenia XII 2020, zaawansowanie 37% (i tempo prac mocno spada, powoli rysuje się groźba zmiany wykonawcy w przyszłym roku). Odcinek III: termin ukończenia VII 2018, zaawansowanie prac 80%,
    już oceniałe(a)ś
    5
    0