Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Do Małopolski trafiają potężne środki unijne, w tym w ramach Funduszu Spójności. Stolica regionu – Kraków – dzięki zabytkom i dobrej infrastrukturze jest uznawana przez turystów za jedno z najatrakcyjniejszych miast Europy. Dzięki turystyce rozwija się też transport. Autostrada A4 przecina nasz region na osi wschód-zachód, budowana jest nowa „zakopianka” z najdłuższym tunelem w kraju. Mamy coraz wygodniejsze pociągi i komunikację miejską, sprawniej segregujemy śmieci. Wszystko dzięki dofinansowaniu Unii Europejskiej w ramach Funduszu Spójności.

Do Tarnowa autostradą

Małopolskę na osi wschód-zachód przecina autostrada A4, dzięki której region ma dobre połączenie drogowe z Europą Zachodnią. W ostatnich latach został zbudowany odcinek autostrady Kraków – Tarnów (od 2007 do 2013 r.), który pochłonął ponad 2 265 875 000 zł na terenie Tarnowa oraz powiatów: wielickiego, bocheńskiego i brzeskiego. I kolejne ponad 566 468 000 zł w obrębie powiatu tarnowskiego.

Nie dość, że dzięki temu można szybko przemieścić się między tymi miastami, to jeszcze przejazd autostradą jest bezpłatny. Decyzja o dostosowaniu małopolskiego odcinka A4 do poboru opłat wciąż nie została podjęta – informuje resort infrastruktury. Podobnie ma się sprawa płatności na podkarpackim fragmencie autostrady. Oznacza to, że kierowcy samochodów osobowych jeszcze długo będą jeździć tędy za darmo.

Gdy otwierano poszczególne odcinki A4 na wschód, resort infrastruktury informował, że korzystanie z nich będzie darmowe do momentu zmiany operatora elektronicznego poboru opłat. Gdyby nawet ta decyzja zapadła dziś, jej wdrożenie zabierze co najmniej rok.

Tunelem do Zakopanego

Równie ważną i długo oczekiwaną drogą dla regionu jest nowa „zakopianka” – na osi północ-południe – której budowa właśnie trwa. Do 2022 r. kierowcy mają przejechać dwujezdniową trasą z Krakowa do Nowego Targu. Pomiar wykonany na tej trasie w 2015 r. wykazał, że między Rdzawką a Nowym Targiem średni ruch wynosi od 14 tys. do ponad 18 tys. pojazdów na dobę. W okresie świąt i weekendów natężenie znacznie wzrasta. Nowa inwestycja ma pomóc kierowcom szybciej dostać się na Podhale oraz w Tatry i zlikwidować korki na tej popularnej trasie.

MATEUSZ SKWARCZEK

Obecnie trwa budowa odcinka między Lubniem a Rabką, w tym drążenie tunelu pod Luboniem Małym, pomiędzy miejscowościami Naprawa i Skomielna Biała. To będzie najdłuższy taki obiekt w Polsce, mierzący dokładnie 2,06 km długości. Koszt jego budowy to 968 871 778,09 zł.

Na budowę całej trasy w latach 2014–2020 zarezerwowano 2 471 380 000 zł.

Do Tarnowa koleją

Do Tarnowa można wybrać się z Krakowa również pociągiem. W czasie gdy budowano na tym odcinku autostradę A4, modernizowana była także linia kolejowa na tej trasie za kwotę ponad 1 720 461 000 zł.

Więcej kursów, krótsze czasy przejazdów, nowoczesne pociągi – to recepta władz województwa na zachęcenie mieszkańców Tarnowa, Bochni czy Brzeska do korzystania z kolei. Inauguracyjny przejazd pociągu na trasie Kraków – Tarnów trwał niespełna godzinę.

Pendolino z Krakowa

Szybka podróż z Krakowa przez Warszawę do Trójmiasta nie byłaby możliwa bez nowego taboru. W ramach projektu „Zakup kolejowego taboru pasażerskiego do obsługi połączeń dalekobieżnych – etap I” sprowadzono nowoczesne pociągi Pendolino. To składy pasażerskie wyposażone we własny napęd trakcyjny, dzięki czemu nie potrzebują odrębnej lokomotywy. Pojazdy te będą wykorzystywane do połączeń z Krakowa do Warszawy oraz dalej do Trójmiasta.

Dworzec Kraków GłównyDworzec Kraków Główny JAKUB OCIEPA

Na niektórych odcinkach po modernizacji torów nowo zakupione składy będą mogły rozwijać prędkość ponad 200 km/godz. W każdym pociągu znajduje się miejsce dla maksymalnie 402 pasażerów (57 miejsc w klasie 1 i 345 w klasie 2). W naszym regionie PKP Intercity w latach 2007–2013 wydały na ten cel ponad 703 383 000 zł.

Mostem im. kard. Macharskiego

W samym Krakowie budowa drogi ekspresowej S7 na odcinku węzeł Igołomska – węzeł Christo Botewa ma pochłonąć do 2020 r. ponad 652 782 000 zł. Umowę w sprawie budowy tzw. trasy nowohuckiej sygnowały Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz konsorcjum firm Strabag i Heilit+Woerner. Chodzi o mniej więcej pięciokilometrowy odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej S7, który ma za zadanie przejąć ruch tranzytowy ciągnący wcześniej do autostrady A4 drogą krajową nr 79. Umowa objęła budowę wiaduktów, przepustów oraz 700-metrowego podwójnego mostu przez Wisłę, najdłuższego w Małopolsce, który został otwarty w czerwcu 2017 r. Konstrukcji nadano imię kard. Franciszka Macharskiego.

Bombardierem po Krakowie

W Krakowie coraz sprawniej działa zintegrowany transport publiczny, którego wdrożenie w latach 2007–2013 kosztowało ponad 397 301 000 zł. W ramach projektu „Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej – etap II” kupiono 24 nowoczesne tramwaje – bombardiery.

Dworzec Kraków GłównyJAKUB OCIEPA

To już trzecia generacja tych niskopodłogowych pojazdów szynowych. Wcześniej po Krakowie jeździło 26 tramwajów niskopodłogowych typu NGT6, produkowanych przez kanadyjską firmę Bombardier – stąd ich potoczna nazwa. Części do składania tramwajów dotarły do Krakowa. Dzięki temu, że zamiast gotowych tramwajów dostarczone zostały ich elementy, MPK mogło zatrudnić dodatkowych ludzi. Przekazanie montażu w ręce MPK było jednym z warunków ogłoszonego przez miejskiego przewoźnika przetargu. Trzecia generacja bombardierów nieznacznie różni się od poprzednich. Maszyny są bardziej opływowe i mają nowocześniejsze systemy hamulcowe oraz elektronikę.

W ramach projektu zbudowano linię tramwajową do Małego Płaszowa i zmodernizowano ul. Długą wraz ze skrzyżowaniem z ul. Basztową.

Śmieci dobrze wykorzystane

Program Gospodarki Odpadami Komunalnymi w Krakowie, zrealizowany w latach 2007–2013, kosztował ponad 824 137 000 zł. Dzięki temu, mimo że z roku na rok produkujemy coraz więcej śmieci, Kraków osiąga dobre wyniki w segregowaniu odpadów.

Krakowianie każdego roku produkują ok. 300 tys. t śmieci. A jednak na składowiska trafia coraz mniej odpadów. Kilkanaście lat temu w Baryczy składowano ok. 200 tys. t odpadów rocznie, dzisiaj jest to 15 tys. t, czyli zaledwie 5 proc. odpadów komunalnych powstających w Krakowie. Selekcja i recykling odpadów działają coraz sprawniej, ale nasze śmieci to w dużej części zmieszane odpady, które nie nadają się do ponownego wykorzystania. Jeszcze niedawno większość z nich trafiała na składowiska.

Dzisiaj w walce ze zmieszanymi odpadami pomaga Zakład Termicznego Przekształcania Odpadów, czyli nowohucka ekospalarnia. Codziennie do spalarni przyjeżdża ok. 100 śmieciarek, które przywożą łącznie 700 t odpadów. Przy bramie ciężarówki są ważone i prześwietlane pod kątem obecności odpadów niebezpiecznych, po czym zrzucają ładunek na hali z wysokim na 26 m bunkrem. Przy opuszczaniu zakładu przejeżdżają przez myjkę podwozia, dzięki czemu nie zanieczyszczają dróg.

Śmieci są mieszane i suszone, a następnie spalane w temperaturze ok. tysiąca stopni. Powstała przy spalaniu energia trafia do specjalnego kotła, gdzie zamienia się w energię elektryczną i cieplną. Spalarnia jest w stanie wyprodukować tyle prądu, ile w ciągu roku zużywają wszystkie krakowskie tramwaje, natomiast do miejskiej sieci ciepłowniczej trafia wystarczająco dużo ciepła do ogrzania mieszkania co 10. jej odbiorcy.

***

Projekt „Future is Now – Przyszłość jest teraz” jest współfinansowany przez Dyrekcję Generalną ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej (DG REGIO) Komisji Europejskiej. Informacje i poglądy przedstawione na tej stronie są wyłącznie opiniami autorów i niekoniecznie odzwierciedlają oficjalne stanowisko Unii Europejskiej. Ani instytucje i organy Unii Europejskiej, ani żadna osoba działająca w ich imieniu nie mogą być pociągnięte do odpowiedzialności za wykorzystanie zawartych tu informacji.

Dworzec Kraków Główny

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.