W oczach rosną estakady i wiadukty, a drogowcy uwijają się, by jeszcze w sierpniu oddać kierowcom choć fragment nowej drogi. Budowa zakopianki imponuje swoim rozmachem, ale zalicza też niemałe poślizgi.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Kierowcy podróżujący w stronę Tatr, imponujące widoki mogą zauważyć jeszcze nim dojadą w okolice Zakopanego.  Wszystko za sprawą pnącej się w górę budowie nowych odcinków zakopianki. Największe wrażenie robią postępy przy budowie tych jej fragmentów, po których samochody pojadą estakadami. Najciekawiej prezentują się obiekty w okolicy Lubnia oraz pomiędzy Skomielną Białą i Rabką.

Budowa nowej zakopianki. Wiadukt w okolicy Skomielnej Białej.
Budowa nowej zakopianki. Wiadukt w okolicy Skomielnej Białej.  GDDKiA, www.s7-lubien-rabka.pl

Jak niedawno informowaliśmy być może już w sierpniu kierowcy pojadą nowym odcinkiem zakopianki tuż za Rabką. Chodzi o kilometrowy odcinek między Zbójecką Górą a Chabówką. Otwarcie drogi jest konieczne, bo bez przeniesienia ruchu na jeden z pasów nowej drogi, drogowcy nie mogliby kontynuować prac, gdyż przeszkadzałby im w tym ruch na „starej” zakopiance.

Odcinek zakopianki koło Rabki.
Odcinek zakopianki koło Rabki.  GDDKiA, www.s7-lubien-rabka.pl

Już wiadomo, że cała inwestycja na głównej drodze Małopolski będzie miała opóźnienia. Kilka miesięcy później niż przewidywano zostaną oddane do użytku odcinki Rabka-Skomielna Biała i Naprawa-Lubień.

Największym wyzwaniem dla inżynierów jest z kolei wydrążenie tunelu pod Małym Luboniem. Dwie nitki drogi mają mieć w tym miejscu po 2006 metrów. Do tej pory, równolegle drążone, dwie nitki tunelu mają około 800 metrów długości.

 Chińczycy zbudują zakopiankę do Nowego Targu

W piątek 13 lipca GDDKiA wybrała wykonawcę przebudowy drogi z Rdzawki do Nowego Targu, która będzie kontynuacją budowy drogi ekspresowej S7 z Lubnia do Rabki-Zdroju oraz istniejącego odcinka drogi krajowej nr 47 z Chabówki do Rdzawki.

Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Stecol Corporation z Chin. Koszt wyceniony przez wykonawcę wynosi 706 mln 244 tys. zł, a czas realizacji inwestycji - 49 miesięcy. Do czasu trwania budowy nie będą wliczane okresy zimowe. W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga o długości 16,1 km z czterema węzłami drogowymi: Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Zachód, Nowy Targ Południe oraz 22 obiektami inżynierskimi (mosty, wiadukty, estakady).

Budowa nowej zakopianki. Problem z dostępem do wody

To co ucieszy w przyszłości kierowców, dziś jest powodem niemałych kłopotów okolicznych mieszkańców. Na początku lipca w 80 gospodarstwach, a także w ośrodku zdrowia w Naprawie zabrakło wody. Po raz pierwszy problem pojawił się już we wrześniu i pierwsze podejrzenia padły na inwestycję drogowców. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zleciła ekspertyzę.

Wyniki badań naukowców z Akademii Górniczo-Hutniczej nie pozostawiły wątpliwości. Na obniżenie wód gruntowych i ucieczkę wody ze studni wpływ miały odwierty przy budowie tunelu. GDDKiA zapowiedziała, że wszędzie tam, gdzie wystąpił problem z wodą, będą wykonywane na koszt inwestora nowe studnie głębinowe. Do czasu aż powstaną, woda dla mieszkańców dowożona jest beczkowozami.

Budowa nowej zakopianki. Okolice północnego wjazdu do tunelu koło Naprawy.
Budowa nowej zakopianki. Okolice północnego wjazdu do tunelu koło Naprawy.  GDDKiA, www.s7-lubien-rabka.pl

icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem
    jak nie macie chleba to jedźcie ciastka i kupujcie wodę w butelkach , no nie ?
    już oceniałe(a)ś
    10
    2
    Po wybudowaniu naprawdę szybkiego połączenia kolejowego 50% samochodów ubyłoby z Zakopianki. Dzisiaj wszyscy nią jadą bo alternatywa jest marna.
    @marty25
    Ale przebudowa to nie tylko dojazd od Zakopanego, a wręcz lepszy dojazd do Zakopanego powstanie tylko przy okazji. Ta droga, to przede wszystkim trasa tranzytowa do granicy ze Słowacją w Chyżnem, w ciągu drogi europejskiej E77
    już oceniałe(a)ś
    6
    0
    Ta inwestycja to kuriozum. Z czym ta droga ma się łączyć?
    @lwplwp
    ta droga ma łączyć Polskę z Zakopanem
    wie to bodaj każde dziecko
    już oceniałe(a)ś
    3
    1
    @tancici_dum
    Akurat te wiadukty na zdjęciach maja łączyć Polskę ze Słowacją. I nie przez Zakopane, ale przez Chyżne. I to jest droga głownie dla tranzytu, a nie dal ruchu osobowego. Dla ruchu osobowego do Zakopanego nikt nie budowałby ekspresówki. I dlatego ekspresówka będzie tylko do Rabki.
    już oceniałe(a)ś
    1
    0
    a po co to wszystko? lepiej zmniejszyć ruch niż go zwiększać. Polaków nie przybywa.
    @mickromike
    Jasne, niech wszyscy siedzą w chałupach i nie wychylają nosa poza swe obejście.
    już oceniałe(a)ś
    6
    4
    zakopianka ma już zagwarantowane miejsce w księdze ginessa i w polskiej historii jako budowa która jest najdluzsza w swiecie żeby 100 km drogi budowac tyle lat tego nikt się nie spodziewal budowniczowie drog i tuneli z zachodu i z USA smieja się do rozpuku z nieudolności polakow i pokazuja ich za przykład partaczy pierwszej wody nawet szwajcarzy ten zakichany tunel wybudowaliby w pol roku to jest szczyt nieudolności w inżynierii na swiecie wiec niech GW nie podnieca się odcinkami 1 km oddanymi do użytku
    @pertowski
    Tzn według ciebie ile lat?
    już oceniałe(a)ś
    4
    0