Na placu budowy estakady kolejowej w centrum Krakowa trwa przygotowanie do betonowania podpory położonej w pobliżu ul. Blich.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Wykonawca przygotowuje się do kolejnych ważnych etapów inwestycji - za miesiąc rozpocznie się betonowanie pierwszych elementów konstrukcji nośnej estakady. Na placu budowy estakady panuje spory ruch, co najlepiej zobaczyć można na zdjęciach z drona. Budowlańcy robią m.in. szalunki między filarami przyszłej estakady. W pracach kolejarzy uczestniczą m.in. geodeci.

Jednym z ważniejszych zadań dobrze widocznych na zdjęciach jest przygotowanie do betonowania podpory położonej w rejonie ulicy Blich. Gdy podpora zostanie zabetonowana, rozpocznie się murowanie trzeciego ceglanego sklepienia. Dwie kolejne podpory wiaduktu, zlokalizowane bliżej Hali Targowej, realizowane są równocześnie.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi 
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej na ten temat
Komentarze
Zaloguj się
Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem
No dobrze, ale po co ta nowa estakada? Będą na niej dodatkowe tory? Na jakim odcinku? Czy inne estakady też zostaną przebudowane? Co to ma być za artykuł, skoro nie ma w nim podstawowych informacji?
@Gonzoe
<<< No dobrze, ale po co ta nowa estakada? >>>

Po to, żeby pociągi miały po czym jeździć.

<<< Będą na niej dodatkowe tory? >>>

Tak, druga para.

<<< Na jakim odcinku? >>>

Od dworca głównego do mniej więcej Bieżanowa (oczywiście nie przez cały czas na estakadzie; ta będzie tylko od Kopernika za Grzegórzecką).

<<< Czy inne estakady też zostaną przebudowane? >>>

jedynymi jak dotąd estakadami kolejowymi w Krakowie są dwie łącznice na Krzemionkach, które zostały oddane do użytku kilka miesięcy temu, więc raczej nie ma potrzeby ich przebudowywać.

<<< Co to ma być za artykuł, skoro nie ma w nim podstawowych informacji? >>>

Informacje były podawane wcześniej wiele razy i szczegółowo; zarówno na tych łamach, jak i na wielu innych.
Pozdrawiam
już oceniałe(a)ś
21
3
@kapitan.kirk
Dzięki za informacje, ale chciałbym zauważyć że nikt z czytelników nie ma obowiązku pilnego codziennego śledzenia "tych łamów", niektórzy wpadają tu tylko raz na jakiś czas. Rzetelność dziennikarska nakazuje aby opisać w skrócie na czym polega cała inwestycja, albo przynajmniej dać odnośnik do artykułu ten opis zawierającego.
już oceniałe(a)ś
7
5
@kapitan.kirk
Co szkodziłoby napisać jeszcze raz, drobiazgowo? Jak tłuką zbrodnię w Miłoszycach i sprawę Tomasza Komendy, to powtarzają i wyjaśniają od początku, podobnie z fokami helskimi. Trzeba by się postarać, żeby napisać seksowny artykuł o estakadzie. Poczytałabym.
już oceniałe(a)ś
3
7
@kapitan.kirk
Żeby tak wszyscy w sieci odpowiadali. Rzeczowo, cierpliwie, bez obrażania.
Internet byłby naprawdę użyteczny.
Dzięki za to!!!
już oceniałe(a)ś
5
0
@Gonzoe

>> Nikt z czytelników nie ma obowiązku pilnego codziennego śledzenia "tych łamów", niektórzy wpadają tu tylko raz na jakiś czas. Rzetelność dziennikarska nakazuje aby opisać w skrócie na czym polega cała inwestycja.<<

Celem tego artykułu jest pokazanie, jak przebiegają obecnie prace remontowe na Grzegórzeckiej, które toczą się już od dłuższego czasu.

Jesteś, chłopie, w internecie. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tej inwestycji, wystarczy dosłownie kilka kliknięć (zamiast marudzenia na forum) i znajdziesz wszelakie interesujące cię informacje: drobiazgowe opisy, plany projektowe, zdjęcia, wizualizacje, debaty publiczne itd.
już oceniałe(a)ś
4
2
@ku_spoleczenstwu_otwartemu
Jeżeli nieudolność dziennikarską uznajesz za normę, to nie mamy o czym rozmawiać. Przepraszam, wychowałem się w czasach kiedy wykonywanie zawodu dziennikarza do czegoś zobowiązywało i prasa była na poziomie.
już oceniałe(a)ś
1
1
W Berlinie mają stuletnią estakadę kolejową przez środek miasta - bardzo uciążliwą.
już oceniałe(a)ś
7
2
Mnie tam te zdjęcia nie zaimponowały. Plac budowy jak plac budowy.
już oceniałe(a)ś
6
3
Szkoda, że nie zbudowano mostu w bliźniaczej technologii i estetyce co stary nad Starą Wisłą, tylko zasłoni się go betonem...
@macpherson
Mostów w tej technologii nie buduje się już od 100 lat pewnie. Natomiast estetyka, łącznie z oryginalnymi fasasami mostów zostanie odtworzona.
już oceniałe(a)ś
3
0
mieszkam w Delft, historycznym sercu Niderlandów. Od kilku lat realizowany jest projekt wyburzenia estakady kolejowej przecinającej miasto i położenia trakcji w tunel. Odtworzone są historyczne granice miasta, kanał z wodą nad tunelem kolejowym. Do wglądu na www.spoorzonedelft.nl. Efekty są wspaniałe. A Kraków buduje estakady kolejowe..hmm..
@radomkid
W Krakowie właśnie na tym polega modernizacja - wysoki wał ziemny dzielący miasto na części zostaje częściowo zlikwidowany i zastąpiony estakadą, pod którą będzie można swobodnie przechodzić/przejeżdżać po raz pierwszy od ponad 160 lat. Tunel byłby w tym ciągu nieporównanie droższy, ze względu na to że różnica poziomów między obecną niweletą linii kolejowej a dnem rzeki jest bardzo duża, więc dla zapewnienia odpowiedniego spadku trzeba by praktycznie od nowa zbudować m.in. dworzec główny (obecnie za podziemną częścią pasażerską). Przy czym w sumie i tak nie miało wielkiego sensu z uwagi na fakt, że linia przechodzi przez obszar zwartej zabudowy śródmiejskiej na odcinku raptem kilkuset metrów.
Pozdrawiam
już oceniałe(a)ś
15
0
@kapitan.kirk
I kolej przez to funduje miastu betonowego potwora, w którym prawdopodobnie będą mogły być wyłącznie parkingi, bo nic innego tam się nie da urządzić. Nowy Jork na miejscu starych linii kolejnowych robi ogrody, a my zajmujemy nowe połacie miasta pod beton i stał. Pewnie, że tunel byłby droższy, ale o ile lepsze byłoby to dla miasta. Wszyscy mieszkańcy okolicznych ulic woleliby mieć dalej wał. Przynajmniej był zielony.
już oceniałe(a)ś
3
1
@kapitan.kirk
Niewątpliwie masz rację w kwestii różnicy poziomów, trudności projektowych i kosztów budowy tunelu (pewnie część prac i tak wykonywano by z odkrytego wykopu), natomiast efekt finalny byłby zdecydowanie lepszy.
Uciążliwość tunelu zerowa, a możliwości sensownego zagospodarowania odzyskanej przestrzeni na powierzchni o wiele większe.
Koszty budowy na pewno zwróciłyby się (przynajmniej częściowo) choćby przez sprzedaż tej nowej powierzchni w centrum miasta.
A tak będziemy mieć hałasującą i brudzącą estakadę, pod którą niewiele sensownego można ulokować.
Nie zazdroszczę mieszkańcom ulicy Blich - ci mający mieszkania na parterze i pierwszym piętrze będą całe życie oglądać betonową estakadę od spodu, a ci na wyższych piętrach będą mieli tory kolejowe przed samymi oknami. Ile tam ma być odległości pomiędzy estakadą a elewacją kamienic - 8 m?
już oceniałe(a)ś
1
0
E tam estakada, zwykły wał ziemny. A szkieletora wreszcie rozebrali?
@yatsek52
Częściowo rozebrali, po to żeby go ukończyć w nowej wersji, co się właśnie dzieje :-)
Pzdr
już oceniałe(a)ś
2
0