W Krakowie rozpoczęła się w piątek kampania "Stop Kulturze Marnotrawienia", w ramach której w szkołach i na uczelniach prowadzona będzie zbiórka makulatury. Uzyskany w ten sposób dochód przeznaczony zostanie na zakup książek kanadyjskiej autorki do bibliotek w 314 polskich powiatach.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Inicjatorem akcji jest fundacja The Bridge, której celem jest m.in. zwracanie uwagi młodego pokolenia na tematykę globalnych wyzwań: społecznych, środowiskowych i ekonomicznych. Organizacja non profit oprócz angażowania w działania uczniów z Krakowa włącza w swoje projekty także młodzież ze Szwajcarii i Kanady.

Projekt dla uczniów

Jednym z flagowych programów fundacji jest „Edukacja Oknem na Świat”, w którym udział bierze 200 uczniów krakowskich gimnazjów. W ramach projektu uczestniczą w wykładach, projekcjach filmów, a uzyskaną w ten sposób wiedzę wykorzystują w praktyce. – Podczas warsztatów przekazujemy uczniom wiedzę na temat globalnych wyzwań dla społeczeństwa czy środowiska. Tłumaczymy, jakie działania mogą podejmować w swoim otoczeniu i jak one wpływają na nasze życie – mówi Margo Koniuszewski, szefowa fundacji The Bridge.

Młodzież w ramach programu uczy się m.in. podstaw energooszczędnej gospodarki, ochrony środowiska, a później uzyskaną wiedzę wykorzystuje w praktyce. Na przykład pielęgnując ogródki wokół swoich szkół. – Najpierw uczniowie poznają zasady kompostowania, później na Uniwersytecie Rolniczym przygotowują sadzonki roślin, którymi obsadzają podwórko wokół szkoły. Dzięki temu poznają, na czym w praktyce polega ekonomia zamkniętego obiegu, w którym każdy element nadaje się do powtórnego wykorzystania – tłumaczy Koniuszewski.

Co nas łączy

Podobny, ale nie jedyny cel ma także najnowsza kampania fundacji, która w piątek ruszyła pod hasłem: „Stop Kulturze Marnotrawienia”. Jak tłumaczą jej organizatorzy, czas, kiedy startuje akcja, nie jest przypadkowy. W tym roku przypada podwójny jubileusz łączący Polaków i Kanadyjczyków. Tak się składa, że założyciele fundacji to polsko-kanadyjskie małżeństwo, które idee globalnych wyzwań szerzy nie tylko nad Wisłą, ale także w Kraju Klonowego Liścia. – W tym roku przypada 75-lecie podpisania relacji dyplomatycznych między oboma krajami oraz 150. urodziny Konfederacji Kanadyjskiej. To szczególna okazja do pokazania, jak oba państwa łączą kulturalne, dyplomatyczne i gospodarcze relacje – podkreśla szefowa fundacji.

W ramach nowej akcji jej organizatorzy sprowadzą do Polski książki kanadyjskiej pisarki Arlette Cousture. Powieść, która 25 lat temu była za oceanem bestsellerem, opowiada o losach krakowskiej rodziny inteligenckiej. Uciekająca przed zniszczeniami II wojny światowej osierocona trójka rodzeństwa rozpoczyna nowe życie właśnie w Kanadzie, a ich pasja i hart ducha sprawiają, że w nowym miejscu udaje im się odnieść sukces. – Fabuła książki może nawiązywać do współczesnych losów polskiej emigracji, a skoro historia tak dobrze znana jest Kanadyjczykom, to warto, by poznali ją także Polacy – mówi szefowa fundacji.

W trosce o środowisko

By tak się stało, organizatorzy kampanii „Stop Kulturze Marnotrawienia” chcą, by egzemplarze książki pt.: „Ces enfant d’ailleurs” trafiły do 314 bibliotek powiatowych w naszym kraju. Pieniądze na sfinansowanie zakupu mają pochodzić z dochodów, jakie uda się uzyskać ze zbiórki makulatury. Stare gazety, zeszyty czy kartki papieru zbierane będą w krakowskich szkołach i na uczelniach, które włączą się do projektu. – W trosce o środowisko sama książka zostanie wydana na ekologicznym papierze, co także wpisuje się w zagadnienia innowacyjnej ekonomii, która przetwarza, a nie marnotrawi – podkreślają organizatorzy akcji.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi 
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem