Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem
    Lotnisko Rakowice-Czyżyny w pełnej krasie tuż przed zamknięciem w 1965 r: mozliwosci.com/krakow/#1965,50.080449,19.999555,15 (jeśli nie ładuje się zdjęcie, proszę odświeżyć stronę do skutku)
    Warto dodać, że dzisiejszą al. Jana Pawła II jechała kolej z Grzegórzek aż do Kocmyrzowa.
    już oceniałe(a)ś
    3
    0
    Gdyby ktoś nie wiedział, w lewym górnym rogu można przełączać pomiędzy rokiem 1996 i aktualnym zdjęciem satelitarnym. Jest jeszcze zdjęcie z 1944 r, ale tylko Starego Miasta.
    już oceniałe(a)ś
    2
    0
    @Gość: Krakus Strona została przeniesiona pod nowy adres: juvenia.info/krakow/#1965,50.080449,19.999555,15
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    Dziękuję za jak zwykle ciekawy i unikalny wybór zdjęć :-) Kilka uwag: Nr 2, 3 i 4 - Nie wszystkie samoloty stojące w linii na zdjęciach 3 i 4 to Ansaldo SVA; przynajmniej dwa pierwsze z lewej strony to stanowiące ich rozwinięcie Ansaldo A-300 (budowane także na licencji w Polsce i służące m.in. w krakowskim 2 Pułku), które łatwo odróżnić po nieco większych rozmiarach, przedłużonym dolnym płacie o tej samej rozpiętości co górny i pionowych zastrzałach łączących oba płaty (w SVA były ułożone w "V"). Taki sam A-300, błędnie opisany jako SVA-10, widnieje podczas podchodzenia do lądowania na zdjęciu nr 2. Był to nb. samolot podobnie "katastroficzny" i nie cieszący się dobrą opinią co jego przodek. Nr 16 - Brakuje podpisu do zdjęcia, a przedstawia ono oczywiście wojskowy Hangar nr 6 wzniesiony na przełomie lat 20./30. Podczas wojny był on dwukrotnie niszczony przez Niemców - najpierw podczas bombardowania we wrześniu 1939 (skutki widać na zdjęciach nr 18, 19 i 20), a później podczas ucieczki w styczniu 1945 - ale za każdym razem szybko go odbudowywano. W 1964 stał się pierwszą siedzibą Muzeum (od 1967 "Lotnictwa i Astronautyki", a obecnie "Lotnictwa Polskiego") i do dziś stanowi jego największy kubaturowo obiekt wystawienniczy. Nr 22 - Hangar na tym zdjęciu, widoczny także wcześniej w prawym dolnym rogu zdjęcia nr 20, to budynek cywilny, oddany do użytku przez przedsiębiorstwo LOT na początku lat 30. wraz z wbudowanym weń niewielkim dworcem lotniczym i również zachowany do dziś (to ten, który przez wiele lat mieścił zajezdnię autobusową, a obecnie niszczeje, bo brak na niego pomysłu i pieniędzy). Swego czasu stanowił on prawdziwą rewolucję infrastrukturalną, gdyż obiekt zwany szumnie "portem lotniczym" mieścił się wcześniej w prowizorycznym zespole "budynków" (głównie drewnianych szop i pozbawionych podwozi wagonów kolejowych) wędrujących, w zależności od potrzeb i konieczności, z sezonu na sezon w okolicach ul. Akacjowej i obecnej Dobrego Pasterza - aż do drugiej połowy lat 20. nie było w nich nie tylko radiostacji ani stacji meteorologicznej, ale także telefonu, a nawet prądu elektrycznego (!); w razie potrzeby korzystano z uprzejmości sąsiedniej jednostki wojskowej... We wrześniu 1939 nowoczesny hangar z dworcem zajęła Luftwaffe, w 1945 przejęło go lotnictwo wojskowe radzieckie, a następnie polskie; w ręce LOTu wrócił dopiero w 1957, ale już tylko na krótko, bo tylko do czasu formalnej likwidacji lotniska w 1963. CDN
    CD Nr 23 - Cudzysłów zupełnie niepotrzebny; jak najbardziej są to niemieckie Messerschmitty Bf 109 :-) Zdjęcie najprawdopodobniej pochodzi z początkowego okresu okupacji, gdyż widoczny w głębi z prawej Hangar nr 6 jest jeszcze w odbudowie, brak też jakichkolwiek śladów istnienia betonowego pasa z systemem dróg kołowania i dojazdowych, do którego budowy Niemcy przystąpili latem 1940 (widać go dobrze na trzech kolejnych zdjęciach z okresu powojennego). Nr 24, 25 i 26 - Tu można pokusić się o małą dedukcję ;-) 1mo na zdjęciu nr 26 widać (jak mowa o tym w podpisie) bloki Os. Kolorowego, ukończonego w 1961, a oprócz tego w głębi widać istniejące już przynajmniej w stanie surowym niskie bloki Os. XX-Lecia PRL (projektowane jako Gałczyńskiego, obecnie Albertyńskie), których budowę rozpoczęto w 1962. 2do w tle wprawdzie widać ślad późniejszych ul. Broniewskiego i Al. Rewolucji Październikowej (obecnie Andersa), na razie zapewne jako dróg dojazdowych na place budów w Bieńczycach, brak jednak jakichkolwiek śladów bloków Os. Na Lotnisku i Kazimierzowskiego, których zarysy są wyraźnie widoczne na zdjęciu satelitarnym z lata 1964. 3tio lotnisko jest już zapewne nieczynne (zamknięto je oficjalnie w październiku 1963), gdyż na drogach dojazdowych i miejscach postojowych brak jakichkolwiek śladów nie tylko samolotów, ale też samochodów ani jakichkolwiek innych pojazdów obsługi. Reasumując, tę serię zdjęć można chyba dość dokładnie datować na późną jesień 1963 lub wczesną wiosnę 1964, co dodatkowo zdaje się potwierdzać brak bujnej zieleni i łysawość drzew (acz oczywiście na zdjęciu czarno-białym trudno o pewność). Warto dodać ciekawostkę, że jeszcze w latach 50. planowano utrzymać lotnisko w ruchu cywilnym do ok. 1975, a następnie stopniowo przekształcać je na sportowe, stanowiące element wielkiego założenia parkowo-rekreacyjnego między Krakowem a Nową Hutą. Plany te pokrzyżowała jednak szybsza niż planowano rozbudowa Kombinatu i osiedli NH, w związku z czym decyzja o zamknięciu lotniska zapadła tak nagle, że nie czekano nawet na otwarcie nowego dworca cywilnego przy lotnisku wojskowym w Balicach (nastąpiło to dopiero pod koniec lutego 1964). W związku z tym przez ponad 4 miesiące Kraków nie miał bezpośrednich połączeń lotniczych, a chętnych pasażerów dowożono jednym (!) autobusem do i z Katowic (cóż, przy ówczesnym ruchu lotniczym, było to całkiem do pomyślenia ;-) Pozdrawiam
    już oceniałe(a)ś
    3
    0
    @kapitan.kirk Bardzo dziękuję za trafne i cenne komentarze. Dorota Gut
    już oceniałe(a)ś
    1
    0
    Przepraszam, gdzie te DUŻE zdjęcia?
    już oceniałe(a)ś
    3
    2
    mój dziadek pracował tam za stróża 24 na 48 spał na kole samolotu bo jak by zerwali plombe na beczce z paliwem to by poszedł "do "ciupy siedzieć"z beczki z paliwo w końcu odszedł bo musieli się ciagle na wódkę dla komendanta składać!!!
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    A teraz bardzo mocno zmienia się ta okolica, przynajmniej część lotniska za ul. Stella-Sawickiego. Powstają tam wielkie osiedla mieszkaniowe :) ==================================== NoweCzyzyny.com/Forum
    @Gość: NoweCzyzyny.com Zgadam się, bardzo się zmieniają. Pomylił Ci się uśmiech ze smutną buźką :-( a nawet :-(( to co się dzieje w tej okolicy to przykład dzikiej deweloperki niskich (nomen omen) lotów.
    już oceniałe(a)ś
    3
    2
    @Gosc: jestem z Huty Ale za to przykład wzorcowy :-) Na powierzchni 1/3 sąsiednich osiedli z czasów komuny /Dywizjonu 303, 2 Pułku Lotniczego/ powstaje slums o ilości mieszkań jakie mają te osiedla w sumie, bez szkół, przedszkoli, przychodni lekarskich :-)
    już oceniałe(a)ś
    1
    2