Więcej
    Komentarze
    foto nr 15: co to za baraki obok mostu dębnickiego po lewej róg Aleje/Kościuszki obecnie vis a vis Jubilata ?
    @ohmylord Są to dawne koszary artylerii konnej. Kęs historii militarnej: gdy w połowie XIX wieku Austriacy powołali do życia Twierdzę Kraków, przez pierwszych kilkadziesiąt lat jej głównym rdzeniem obrony był wał forteczny biegnący śladem obecnych Alej Trzech Wieszczów (później poprowadzono po nim linię kolejową; Most Dębnicki był pierwotnie kolejowy) z kilkoma fortami poligonalnymi i bastionami. Na Połwsiu mieścił się tzw. Bastion I "Zwierzyniec", którego obrys wyznaczają w przybliżeniu dzisiejsze ulice Dunin-Wąsowicza, Syrokomli i Morawskiego. Pomiędzy nim a obecnymi ul. Kościuszki i Włóczków w latach 80. wybudowano baraki dla 1 dywizjonu artylerii konnej należącego do 7 Dywizji Kawalerii; tutaj możesz zobaczyć ich zachowane zdjęcie od strony ulicy (str. 8): t inyurl.com/jgecl8y (spację po pierwszej literze usuń; inaczej mi filtr nie puszcza) W 1909 wał i bastion rozebrano, ale zabudowania wojskowe pozostały. Po odzyskaniu niepodległości (czyli mniej więcej wtedy gdy zrobione zostało komentowane tu zdjęcie) koszary zostały przejęte przez WP, otrzymały imię generała Józefa Dwernickiego i nadal służyły artylerii konnej, teraz już polskiej (5 dywizjon). Kraków się rozbudowywał, koszary były ciasne i w złym stanie, więc artyleria wyprowadziła się zeń na Zakrzówek zasadniczo na początku lat 30., a baraki przeznaczono początkowo na rożne cele logistyczne, a następnie stopniowo rozbierano pod zabudowę mieszkaniową. Jednak ostatnie z nich (tam gdzie obecnie stoi hotel Ibis), w których mieściły się rożne wojskowe biura, dotrwały jeszcze do późnego Gomułki. Pozdrawiam
    już oceniałe(a)ś
    1
    0
    Z tą Rudawą to były przeprawy! Ciągle jej koryto zmieniali krakowianie. Czyli że jak to z nią było - przed 1911 r. płynęła wzdłuż Błoń, tam, gdzie biegnie al. Focha, zakręcała za budynkiem Sokoła, żeby potem płynąć wzdłuż ulicy Retoryka i wpadała do Wisły tam, gdzie teraz stoi hotel Sheraton?
    @apollo1966 Mniej więcej tak; śladem po tym jest m.in. nazwa ulicy Wenecja; wpadała tam do głównego nurtu Rudawy jej średniowieczna sztuczna odnoga, czyli Młynówka Królewska :-) Rudawę do obecnego koryta skierowano w latach 1909-1912. Pzdr
    już oceniałe(a)ś
    1
    1
    @kapitan.kirk Thx!
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    kapitan.kirk: masz wiedzę; pomogłeś mi w identyfikacji budynków w okolicy ul. Oboźnej i mam kolejne pytanie: gdzie dokładnie na Oboźnej przed wojną była fabryka Miraculum?
    @ohmylord Czołem - fabryka mieściła się od 1929 przy ul. Oboźnej 14. Jest to ta sama hala która stoi na tej działce do dziś, w 1953 przejęta przez Instytut Obróbki Skrawaniem. Przed wojną numer do fabryki doktora Lustra był 107-84; zadzwoń, może ktoś odbierze i potwierdzi ;-) Pozdrawiam
    już oceniałe(a)ś
    1
    0
    @ohmylord Nie wiem co się stało z odpowiedzią, która tu wkleiłem kilkadziesiąt minut temu??? No to powtarzam: fabryka od 1929 mieściła się przy ul. Oboźnej 14, w istniejącej do dzisiaj hali, która w 1953 została przejęta przez późniejszy Instytut Obróbki Skrawaniem, a teraz chyba stoi pusta (dawno w tamtej okolicy nie byłem...). Przedwojenny numer telefonu do fabryki doktora Lustra był 107-84; zadzwoń, to może ktoś odbierze i potwierdzi ;-) Pozdrawiam
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    Brakuje podpisu pod ostatnim zdjęciem nr 16 - a szkoda, bo to bardzo ciekawy obiekt, który w dodatku znajdował się blisko mojego obecnego krakowskiego legowiska ;-) Zdjęcie przedstawia most nad Prądnikiem/Białuchą na obecnej Al. 29 Listopada; w tle istniejący do dziś budynek pod nrem 70. Kamienny most w stylu klasycystycznym wybudowano pod koniec XVIII wieku (bodajże w latach 80.; niestety tzw. Plan Kołłątajowski z 1785 nie sięga tak daleko od miasta) na ówczesnym trakcie z Krakowa w stronę Kielc i Warszawy. Służył dzielnie przez wiele pokoleń, jednak nie przeżył PRLu - w latach 50., w związku ze spodziewanym wzrostem ruchu samochodowego i budową skrzyżowania z szosą łączącą Nową Hutę z Katowicami (obecny ciąg ulic Opolskiej i Lublańskiej), rozebrano go i zastąpiono dość banalnym mostem/przepustem bez stylu; on również został kompletnie przebudowany i poszerzony w ramach modernizacji węzła kilkanaście lat temu. Pewnie rozbiórka starego mostu była nieunikniona (w końcu trudno byłoby przenieść Aleje gdzie indziej...), ale jednak szkoda, bo ładny był i do tego dość unikalny; niewiele zachowało się w Polsce konstrukcji z tego okresu, który wszak nie obfitował w większe inwestycje publiczne... Pozdrawiam
    @kapitan.kirk Dziękuję za jak zwykle cenne informacje. A co do ostatniego zdjęcia - jest ono zapowiedzią dzisiejszego spotkania w Archiwum Narodowym w Krakowie, na którym będzie prezentowane i omawiane. Wszyscy zainteresowani przeszłością Krakowa są oczywiście zaproszeni :-) Dorota Gut
    już oceniałe(a)ś
    1
    0
    @redakcja_krakow Niestety mam 300 kilometrów ;-) Pozdrawiam
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    @kapitan.kirk 300... jeżeli z Warszawy, to tylko nieco ponad 2h pendolino ;)
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    @bromborek83 Wróciłem z Krakowa kilka dni temu i nie chcę go zbytnio rozpieszczać moją częstą obecnością; zresztą w końcu ktoś tę Warszawę też musi cywilizować ;-P Pzdr
    już oceniałe(a)ś
    1
    0